چکیده:
تفسیر نمرات و درک عمیق تفاوتهای درون فردی آزمودنیها مستلزم تحلیل نیمرخ میباشد که خود از چالشهای جدی مطالعات حوزة روانسنجی است. هدف پژوهش بررسی تحلیل نیمرخ با استفاده از مقیاسبندی چندبعدی (PAMS) و کاربست آن در استخراج نیمرخهای زیربنایی آزمون هوشی وکسلر کودکان-4 بود. جامعة آماری پژوهش کلیة دانشآموزان دورة ابتدایی در منطقة 6 شهر تهران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و تعداد 200 نفر دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از جامعة موردنظر انتخاب شدند و تمام خردهمقیاسهای آزمون وکسلر کودکان-4 را تکمیل کردند. تحلیل نتایج با استفاده از رویة PAMS به استخراج سه نیمرخ تراکمی منجر شد که از معناداری برخوردار بودند و با توجه به کرانههای ابعادی آنها نیمرخ سرعت پردازش در مقابل حافظة فعال، نیمرخ دانش واژگانی در مقابل هشیاری دیداری و نیمرخ استدلال ادراکی در مقابل درک و فهم کلامی نامگذاری شدند. استفاده از نیمرخهای به دست آمده از رویة PAMS در درک بهتر موقعیتهای بالینی و تفسیر عمیقتر نتایج آزمون سودمند است. تلویحات کاربردی و بالینی با تکیه بر پارامترهای فردی مورد بحث قرار گرفت
خلاصه ماشینی:
تحلیل نتایج با استفاده از رویۀ PAMS به استخراج سه نیمرخ تراکمی منجر شد که از معناداری برخوردار بودند و با توجه به کرانه های ابعادی آن ها نیمرخ سرعت پردازش در مقابل حافظۀ فعال ، نیمرخ دانش واژگانی در مقابل هشیاری دیداری و نیمرخ استدلال ادراکی در مقابل درک و فهم کلامی نام گذاری شدند.
گذشته از افزایش تعداد خرده آزمون ها این مقیاس به لحاظ ساختاری و مفهومی نسبت به سه مقیاس قبل ، تغییرات زیادی کرده است و در آن به جای سه نوع هوشبهر، پنج نوع هوشبهر درک مطلب کلامی، استدلال ادراکی، حافظه فعال ، سرعت پردازش و هوشبهرکل WISC-IV محاسبه میشود (کافمن ٣، ١٩٩٤) و تجدیدنظر انجام شده در ساختار آن در راستای ایجاد هماهنگی با نظریۀ کتل /هورن /کارل 4 (CHC) که معتبرترین نظریۀ توانمندیهای شناختی محسوب میشود، صورت گرفته است .
ازآنجاییکه در تحقیقات توصیفی محقق وضع موجود را بررسی میکند و به توصیف منظم و نظام دار وضعیت فعلی آن میپردازد و ویژگیها و صفات آن را مطالعه و در صورت لزوم ارتباط بین متغیرها را بررسی مینماید (دلاور، ١٣٨٨)، هدف پژوهش حاضر نیز توصیف مشخصه های آزمون هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهار و ارائۀ نیمرخ های نوعی آن است و در آن ویژگیهای افراد به لحاظ ساخت شناختی در نمونه مورد توصیف قرار میگیرد.
Glutting, Watkins, Konold & McDermott 2.
Fenollar-Cortes, Soria, Gomez & Garcia-Sevilla 4.
Allen, Thaler, Donohue & Mayfield 6.
Oliveras-Rentas, Kenworthy, Roberson, Martin & Wallace 7.