چکیده:
زمینه: دنیای اطراف ما به سرعت در حال تغییر است برای همگام شدن با این تغییرات و حل مسائلیکه به تبع این دگرگونیها به وجود میآید، نیازمند افرادی خلاق و مبتکر هستیم. هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشیآموزش نقاشی خلاق بر افزایش خلاقیت و مولفههای آن در کودکان6 ساله بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان مقطع پیش دبستانی شهر زاهدان بودند که به روش نمونه گیری در دسترس یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه انتخاب شد سپس به صورت تصادفی دوکلاس به عنوان گروه آزمایش(دختران: 24، پسران: 22) و دو کلاس به عنوان گروه کنترل(دختران: 22، پسران: 22) انتخاب شدند.گروه آزمایش 10 جلسه آموزش نقاشی خلاق را دریافت کردند و در هر دو گروه پرسشنامه تفکر خلاق تورنس فرم تصویری قبل و بعد از آموزش اجرا شد. یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس چند راهه نشان داد آموزش نقاشی خلاق باعث افزایش خلاقیت و مولفههای آن در کودکان شده است و نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد بینگروه دختران و پسران در مولفههای خلاقیت تفاوت آماری معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد که آموزش نقاشی خلاق میتواند در افزایش خلاقیت کودکان پیش دبستانی موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس چند راهه نشان داد آموزش نقاشی خلق باعث افزایش خلقیت و مؤلفههای آن در کودکان شده است و نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد، بینگروه دختران و پسران در مؤلفههای خلقیت تفاوت آماری معناداری وجود دارد.
با اینکه تعاریف زیادی ازخلقیت وجود دارد، هنوز اتفاق نظر جامعی در مورد تعریف این مفهوم بین صاحب نظران وجود ندارد و هر کدام از آنها بسته به زمینهای که مد نظرشان بوده تعریف خود را ارائه دادهاند که برخی از آنها به شرح زیر است: / ورنون ٣ خلقیت را توانایی شخص در خلق ایدهها، نظریهها، بینشها، اشیای جدید و باز تولید علوم و سایر زمینههایی میداند که از نظر محققان، مبتکرانه و از لحاظ علمی، ارزشمند تلقی شود)سامخانیان، ١٣٨٧(.
Passanisi, Nuovo, Urgese & Pirrone Adjerakor .
بحث و نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش کتاب نقاشی خلق بر افزایش خلقیت کودکان ٦ ساله و بررسی تفاوت بین دختران و پسران در مؤلفه های آن بود.
یافته های پژوهش حاضر / نشان داد که آموزش کتاب نقاشی خلق در مرحله پس آزمون باعث افزایش خلقیت و مؤلفههای آن در کودکان٦ ساله شد.
نتایج پژوهش نشان داد که آموزش کتاب نقاشی خلق باعث افزایش مؤلفه بسط و ایدههای کودکان شده است.
همچنین نتایج پژوهش اوجی نژاد)١٣٨٣( که به بررسی تأثیر الگوی تدریس ف بدیعه پردازی بر پرورش خلقیت دانش آموزان در درس انشا پرداخته است، با یافته های این پژوهش ناهمسو است.
Designing movement activities to develop children’s creativity in early childhood education.