چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی راهبرد یادگیری معکوس بر بهبود تفکر تاملی و مولفه های آن در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه در درس ریاضی انجام شد. روش: روش ﭘﮋوﻫﺶ نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با یک گروه گواه بود؛ و جامعه ی آماری آن، کلیه دانش آموزان پسر پایه دهم تجربی دوره ی دوم متوسطه شهر اهر در سال تحصیلی97-96 می باشد؛ که از میان آن ها نمونه ای به حجم 46 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه ی تفکر تاملی کمبر و لیونگ(2000) استفاده شد. در ابتدا پرسشنامه به عنوان پیش آزمون بر روی هر دوگروه(آزمایش و گواه) اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت 13 جلسه تحت راهبرد یادگیری معکوس؛ و گروه گواه طبق معمول تحت روش سنتی(مستقیم) در درس ریاضی قرار گرفتند. بعد از اتمام جلسات آموزشی، بر روی هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. یافته ها: داده ها با بهره گیری ازآمار توصیفی و استنباطی(تحلیل کوواریانس چندمتغیری) تحلیل شدند. یافته ها ی حاصل از تحلیل کوواریانس نشان دادند، راهبرد یادگیری معکوس بر تفکر تاملی دانش آموزان موثر بوده است؛ همچنین براساس نتایج، تاثیر یادگیری معکوس بر همه مولفه های تفکر تاملی (عادی، فهمیدن، تاملی و تفکر انتقادی) مثبت و معنادار است.
خلاصه ماشینی:
Boesen, Lithner & Palm ن .
Christophersen, Elstad, Juuti, Solhaug & Turmo Nethanomsak &Porntaweekul, Raksasataya, .
Burbank, Ramirez, & Bates, .
Choy, Yim & Tan 4.
Otero-Saborido, Sánchez-Oliver, Grimaldi-Puyana & Álvarez-García,.
با توجه به نتایج به دست آمده نتیجه گرفته می شود که برای بهبود عملکرد دانش آموزان در درس ریاضی ، استفاده از مؤلفه های تفکر تأملی و خودکارآمدی ریاضی اثربخش است.
… ابولفتحی)١٣٩٤( نیز نشان داد که برنامه های آموزشی نظام نوین آموزش تأملی )تفکرمحور( بر میزان یادگیری دانش آموزان دختر پایه هفتم دبیرستان های دوره اول شهر تهران تأثیر معناداری می گذارد.
در آخر در این پژوهش مشخص شدکه بین برنامه های آموزشی نظام نوین آموزش تأملی )تفکر محور( و یادگیری بیشتر دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد.
همچنین با استناد به پژوهش مکلیود، باری و ولچ ٢)٢٠١٥( ضرورت کسب و بهبود مهارت های تفکر تأملی با هدف برنامهریزی، ارزیابی و بازده یادگیری دانش آموزان به عنوان نیاز اساسی نظام آموزشی مورد تأکید بیشتری است.
با توجه به اینکه مؤلفه عادی شدن، فهمیدن، تأملی و انتقادی از مؤلفههای تفکر تأملی است، برای بررسی تأثیر یادگیری معکوس بر روی آن ها، آزمون تأثیرات بین آزمودنی ها در تحلیل کوواریانس چند متغیری که در فرضیه اول مورد استفاده شده مورد توجه قرار گرفته است.
An EFL Flipped Classroom Teaching Model: Effects on English Language Higher-order Thinking Skills, Student Engagement and Satisfaction.
Best practice for teaching and learning strategies to facilitate student reflection in pre- registration health professional education: An integrative review.
Developing Reflective Thinking Instructional Model for Enhancing Students' Desirable Learning Outcomes.