چکیده:
ﻋﻤﻠﮑﺮد ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن، ﻣﺤﺼﻮل ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯾﯽ و اﺳﺘﺮاﺗﮋیﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮاﺳﺎس واﻗﻌﯿﺎت ﻣﺤﯿﻂ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ و ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ و ﺗﻬﺪﯾﺪﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺪوﯾﻦ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺑﻪ اﺟﺮا درﻣﯽآﯾﺪ و در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن ﺧﻂﻣﺸﯽ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻋﺎﻣﻠﯽ در ﺟﻬﺖ اﺟﺮای اﺳﺘﺮاﺗﮋی و ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎﺷﺪ. از اﯾﻨﺮو ﻫﺪف از اﺟﺮای اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﻠﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ ﺧﻂﻣﺸﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ در ﺷﻌﺐ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﯿﻤﻪ ﭘﺎﺳﺎرﮔﺎد در ﺗﻬﺮان، ﺑﻮده اﺳﺖ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ و ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎی ﻣﺎﯾﻠﺰ و اﺳﻨﻮ (1978)؛ ﭘﯿﺮﺳﺮاﺋﯽ (1392)؛ ﭼﺎﻧﮓ و ﻫﺎﻧﮓ (2005)و ﻧﺎراﺳﯿﻤﻬﺎن و ﻫﻤﮑﺎران (2000)اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺷﻌﺐ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﯿﻤﻪ ی ﭘﺎﺳﺎرﮔﺎد در ﺗﻬﺮان ﺑﻮد ﮐﻪ ﺗﻌﺪاد آﻧﻬﺎ 2011 ﻧﻔﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ 322 ﻧﻔﺮ از آنﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﺪول ﮐﺮﺟﺴﯽ و ﻣﻮرﮔﺎن و ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻃﺒﻘﻪای ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﯿﻖ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪهاﻧﺪ. ﮐﻠﯿﻪ ﻓﺮﺿﯿﺎت ﺗﺤﻘﯿﻖ در ﺳﻄﺢ اﻃﻤﯿﻨﺎن 95% ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﺗﮑﻨﯿﮏ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﻧﺮم اﻓﺰار ﻟﯿﺰرل ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﺑﯿﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺳﺎزﻣﺎن و اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎن راﺑﻄﻪی ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد داﺷﺖ؛ ﺑﯿﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺑﺎ ﺧﻂ ﻣﺸﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻧﯿﺰ راﺑﻄﻪی ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد داﺷﺖ؛ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﻦ ﺧﻂ ﻣﺸﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد داﺷﺖ. اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ ﺧﻂﻣﺸﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﻠﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﻌﻨﺎداری داﺷﺖ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ ﺧﻂ ﻣﺸﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﻠﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﻌﻨﺎداری داﺷﺖ.
خلاصه ماشینی:
زيرا استراتژي هاي بازاريابي، عموما اهداف 1- Crespell & Hansen 2- Homburg et al 3- Pomering 4- Seyhan 5- Cacciolatti & Lee 6- Carolina & Angel 7- Tutar 8- Graziele Dickel & deMoura 9- Yarbrough et al اساسي مالي سازمان را تعقيب ميکنند و شکي نيست که اهداف مالي سازمان ، اگر حتي اهداف اصلي آن نباشد، قطعا نقش و جايگاهي اساسي در تأمين ساير اهداف سازمان دارند، نکتۀ بسيار مهمي که علي رغم همۀ تحقيقات و مطالعات علمي و تجارب عملي و به رغم بسط روزافزون تئوريهاي مديريتي، هنوز قابل تأمل است ، اين است که تأثير محيط بر استراتژيهاي سازماني و از جمله استراتژيهاي بازاريابي جنبه هاي ناشناختۀ بسياري دارد اين تأثير از سويي، در مرحلۀ تدوين و تصويب و تصميم سازي درخصوص استراتژيهاي بازاريابي مشاهده ميشود و از سوي ديگر ميتواند در مراحل اجرايي، تحقق اهداف مورد نظر استراتژيها را تحت تأثير خود قرار دهد (آلجر و چيوا،١ ٢٠٠٨).
ضريب مسير متغير مکنون برون زاي بين استراتژي سازمان و خط مشي مديريت منابع انساني ، ٠/٨٢، با ارزش t برابر با ١٤/٣٧ در سطح خطاي ٠/٠٥ با اطمينان ٠/٩٥ آماره مورد نظر معنادار است در نتيجه فرض صفر مبني بر عدم وجود رابطه رد مي شود (تاييد فرضيه سوم ).
ضريب مسير متغير مکنون برون زاي بين خط مشي مديريت منابع انساني و عملکرد کلي سازمان ، ٠/٥٨، با ارزش t برابر با ٩/٩٧ در سطح خطاي ٠/٠٥ با اطمينان ٠/٩٥ آماره مورد نظر معنادار است در نتيجه فرض صفر مبني بر عدم وجود رابطه رد مي شود (تاييد فرضيه پنجم ).