چکیده:
شناخت نیازها و پذیرش افراد، مرحله ابتدایی هر کسب وکار است و این شناخت برای یافتن راه توسعه
آینده مفید خواهد بود، لذا دانشگاهیان علاقمند به درک عوامل موثر بر پذیرش یا رد تکنولوژی های
کاربران هستند. تعدادی از مدلها و چارچوب ها برای توضیح پذیرش کاربر از فنآوری های جدید توسعه
یافته اند و این مدل ها عواملی را معرفی میکند که می تواند بر پذیرش کاربران تاثیر بگذارد. در این مقاله،
مرور کلی از نظریه ها و مدل های مربوط به پذیرش کاربر در زمینه تکنولوژی ارائه شده است. بررسی
حاضر بر گزارشاتی تاکید دارد که نشان می دهد چگونه توسعه دهندگان و محققان میزان پذیرش هر
فناوری اطلاعات را به دست می آورند.
خلاصه ماشینی:
مدل ها و نظريه هاي موجود در مورد پذيرش فناوري در حوزه هاي متنوع ، درک و پيش بيني رفتار کاربران مانند راي دادن ، رژيم غذايي، برنامه ريزي خانواده ، اهداي خون ، جهت گيريهاي شغلي زنان ، معاينه سرطان پستان ، انتخاب حالت حمل و نقل ، گردش مالي، استفاده از قرص هاي کنترل تولد، آموزش ، خريد مصرف کننده و استفاده از کامپيوتر را آسان کرده است .
تعدادي از مدل ها و چارچوب ها براي توضيح پذيرش فناوريهاي جديد توسط کاربر توسعه داده شده اند و اين مدل ها عوامل را معرفي ميکند که ميتواند بر پذيرش کاربران تاثير بگذارد مانند مدل پذيرش فناوري ٦-٤، نظريه رفتار برنامه ريزي شده ٧ و انتشار نظريه نوآوري ٨، تئوري اقدام منطقي ٩، مدل استفاده از کامپيوتر ١٠، مدل انگيزشي ١١، نظريه واحد پذيرش و استفاده از فناوري ١٢ و نظريه شناخت اجتماعي ١٣-١٦ و بسياري از مطالعات با استفاده از اين چارچوب هاي سنتي براي انجام تحقيقات و بقيه مدل هاي قبلي و يا اضافه کردن ساختار جديد براي مدل هاي توسعه يافته براي انجام مطالعه شان .
٢. ٢ نظريه رفتار برنامه ريزي شده (TPB) در اين مدل ، کنترل رفتاري درک شده (PBC) به عنوان يک متغير جديد براي گسترش مدل TRA اضافه شده است .
بنابراين ، اين مدل نه تنها شامل تمام جنبه هاي TRA و TPB است ، بلکه افزودن عادت ها، تسهيل شرايط و تأثير آنها براي بهبود قدرت پيش بيني است .