چکیده:
این مقاله به روش پیمایشی به بررسی ارتباط ویژگی های شخصی با هوش هیجانی در دانشجویان شهید
چمران اهواز می پردازد. هدف از این پژوهش بررسی ویژگیهای شخصیتی دانشجویان علوم و تاثیر نوع
شخصیت در هوش هیجانی است. فرضیة اصلی پژوهش این است که بین ویژگی های شخصی با هوش
هیجانی در دانشجویان شهید چمران اهواز رابطه معناداری وجود دارد. ابزار پژوهش، پرسشنامة هوش
هیجانی شیرینگ با سیوسه پرسش و اعتبار 0/63، و پرسشنامة شخصیت نئو با شصت پرسش و اعتبار 80/
و پرسشنامة شخصیت نئو با شصت پرسش و اعتبار شهید چمران اهوازرابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
فرضيۀ اصلي پژوهش اين است که بين ويژگيهاي شخصي با هوش هيجاني در دانشجويان شهيد چمران اهواز رابطه معناداري وجود دارد.
يافته هاي پژوهش حاکي از ارتباط بين ويژگيهاي شخصي با هوش هيجاني در دانشجويان شهيد چمران اهوازرابطه معناداري وجود دارد.
از آن بررسي ارتباط ويژگي هاي شخصي با هوش هيجاني در دانشجويان شهيد چمران اهواز / ٣ گذشته ، فردوسي و احمدي (١٣٩٠) پژوهشي را با عنوان بررسي مقايسه اي شخصيت رانندگان تصادفي و غيرتصادفي بررسي کرده اند.
سوري و همکاران (١٣٩٤) در پژوهش مقايسۀ هوش هيجاني رانندگان متخلف با رانندگان عادي در شهر همدان به اين نتيجه رسيده اند که بين ميزان خودکنترلي، خودآگاهي، خودانگيزي، هوشياري اجتماعي و مهارت هاي اجتماعي دو گروه ، تفاوت معناداري وجود دارد و گروه رانندگان عادي در اين زمينه ها ميانگين بيشتري نسبت به رانندگان متخلف دارند.
نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد که ويژگيهاي شخصيتي و مؤلفه هاي روان شناختي نيز (هوش هيجاني و رفتار رانندگي) در بين رانندگان متفاوت است ؛ بنابراين نتيجۀ اين عوامل نيز بايد در صدور گواهينامه به رانندگان در نظر گرفته شود.