چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی الزامات به کارگیری روش معکوس در نظام آموزش عمومی است از آنجا
که حضور در کلاس درس سنتی نیاز به صرف وقت و هزینه دارد همچنین در دسترس نبودن محتوای
کلاس درس در خارج از مدرسه و فراموش شدن مباحث آموخته شده باعث شده روش سنتی تدریس
جای خود را به رویکردهای نوین آموزشی بدهد روش درس معکوس از جمله این روش هاست. در نتیجه
هنگامی که اثر بخشی آموزشی و کیفیت یادگیری مورد توجه باشد، لازم است از روش ها و فناوری های
جدید به شیوه ای مناسب و به صورت آگاهانه استفاده شود تا برخی از مشکلات آموزش سنتی کاهش یابد.
راهبرد کلاس معکوس از این فرصت استفاده میکند و با استفاده بهینه از فناوری های ارتباطی، هم زمان
آموزش را بسط می دهد و هم دانش آموز را فعال تر می کند.
خلاصه ماشینی:
ايران چکيده هدف پژوهش حاضر بررسي الزامات به کارگيري روش معکوس در نظام آموزش عمومي است از آنجا که حضور در کلاس درس سنتي نياز به صرف وقت و هزينه دارد همچنين در دسترس نبودن محتواي کلاس درس در خارج از مدرسه و فراموش شدن مباحث آموخته شده باعث شده روش سنتي تدريس جاي خود را به رويکردهاي نوين آموزشي بدهد روش درس معکوس از جمله اين روش هاست .
درس هاي داخل کلاس در يک کلاس درس معکوس ممکن است به يادگيري بر اساس فعاليت هايي باشد که در آموزش سنتي به عنوان تکليف خانگي بودند (ليج وپلات ) از سويي ديگر در اين نوع از يادگيري ميتوان زمان بيشتري را در کلاس براي مهارت تفکر گذاشت ، همچنين فراگيران به صورت فعال ، در يادگيري و ايجاد دانش بيشتر فعال هستند و همزمان دانش خود را آزمايش و ارزيابي ميکنند (تامس و فيل پات ، ٢٠١٢) در دهه اخير در بسياري از نقاط جهان شاهد به کارگيري کلاس معکوس به عنوان يک راهبرد آموزشي از نوع يادگيري ترکيبي هستيم .
کلاس معکوس يک شيوه آموزشي شامل دو بخش است :آموزش مستقيم انفرادي و استفاده از محتواي آماده شده توسط معلم مثل ويدئو کتاب (در خارج از کلاس ) و فعاليت هاي يادگيري گروهي و تعامل در داخل کلاس (حقاني، رضايي، بيگ زاده و اقبال ، ١٣٩٥) يانگ ٥ (٢٠١٨) کلاس معکوس را نوعي آموزش جديد ميداند که در آن دانش آموزان قبل از حضور در کلاس ، سخنراني ويدئويي درباره موضوعات درسي آن روز را مشاهده ميکنند، سپس در کلاس حضور مي يابند و معلم به پرسش هاي آنان پاسخ ميگويد، اين روش باعث ميشود محوريت معلم نيز کاهش يابد.