چکیده:
اهمال کاری یکی از عوامل تاثیرگذار در عملکرد تحصیلی دانشجویان است. اهمال کاری تحصیلی بیانگر
تاخیر در فعالیت های تحصیلی است که می تواند عمدی، اتفاقی و یا عادتی بوده و با عوامل متعددی
مرتبط باشد. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی اهمال کاری تحصیلی می باشد روش پژوهش توصیفی-
کتابخانه ای می باشد. یافته ها نشان داد که برای کاهش اهمال کاری و پیامدهای منفی آن شناخت عوامل
مرتبط با اهمال کاری و عملکرد تحصیلی و عوامل موثر بر آن است. درزمینه ی آموزش مسئولیت پذیری
و پرورش جنبه های مثبت کمال گرایی میتواند جهت جلوگیری از بروز اهمال کاری در سال های
نوجوانی موثر باشد. از سوی دیگر، در طی دورهی تحصیلات شناسایی و توجه به موقعیت های آسیب زا
و اتخاذ راهکارهای مناسب می تواند گرایش به اهمالکاری در دانش آموزان را کاهش دهد. همچنین
مشاوران و متولیان نظام آموزشی بایستی در نظر داشته باشند که هنگام کار با دانش آموزانی که قادر به
تصمیم گیری و یا انجام به موقع امور تحصیلی خود نیستند، به آنان کمک کرده تا هیجانات منفی خود را
کنترل نموده و به سازماندهی تکالیف و امور تحصیلی خود بپردازند. در این راستا، آموزش مهارت هایی
نظیر خودآگاهی، یادگیری و مطالعه ی صحیح، راهبردهای مقابله ای مسئله مدار و تقویت انگیزش تحصیلی
می تواند مفید واقع شود.
خلاصه ماشینی:
١١٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره چهلم ، بهار ١٣٩٨ * * * * * ١- مقدمه درک بسياري از رفتارهاي انسان به علت پيچيده بودن آن بسيار مشکل بوده و يکي از دغدغه هاي روانشناسان و پژوهشگران است ، که به دليل حساسيت رشته اي درصدد آنند علت و منشأ رفتار انساني را کشف نمايند، يکي از اين رفتارهاي پيچيده اهمال کاري١است .
اهمال کاري عملي است که در نظر اول ، هدفش خوشايند کردن زندگي است ولي در اغلب موارد جز استرس ، به هم ريختگي و شکست هاي پياپي پيامد ديگري ندارد و اين مطلب هم قابل ذکر است که اهمال کاري هميشه مسأله ساز نيست ، اما در اغلب موارد ميتواند از طريق ممانعت از پيشرفت و عدم دسترسي به اهداف ، پيآمدهاي نامطلوب و جبران ناپذيري به همراه داشته باشد (گلستاني بخت و شکري، ١٣٩٢).
١١٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره چهلم ، بهار ١٣٩٨ * * * * * گلستاني بخت و شکري (١٣٩٢) در پژوهشي با عنوان "رابطه تعلل ورزي (اهمال کاري) تحصيلي با باورهاي فراشناختي" به اين نتيجه دست يافتند که بين مؤلفه هاي باورهاي فراشناختي، عدم اطمينان شناختي به طور قويتري تعلل ورزي تحصيلي را پيش بيني ميکنند.
مطيعي و همکاران (١٣٩١) در پژوهشي با عنوان "پيش بيني اهمالکاري تحصيلي براساس مؤلفه هاي خودتنظيمي در دانش آموزان پايه ي اول دبيرستانهاي شهر تهران " به اين نتيجه دست يافتند که مؤلفه هاي ارزش گذاري دروني و بيروني نسبت به هدف ، سازماندهي، راهبردهاي خودنظم دهي فراشناختي ، مديريت زمان و مکان مطالعه و تلاش براي خودتنظيمي به طور معناداري پي بيني کننده اهمالکاري تحصيلي هستند.