چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین روشهای حل مساله بر تقویت مهارت های اجتماعی دانش
آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان گنبد در سال تحصیلی 98-97 بود
در این پژوهش از روش تحقیق شبه تجربی و از طرح پیش آزمون پس آزمون باگروه کنترل استفاده شد.
جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان مشغول به تحصیل دوره ابتدایی ( ٩ ٨ ساله) بود. جهت
نمونهگیری از بین مدارس شهرستان گنبد، دو مدرسه به صورت تصادفی انتخاب و از میان آنها ٦٠ نفر بطور
تصادفی انتخاب و به دو گروه ٣٠ نفره تقسیم شدند. به ٣٠ نفر از آنها به عنوان گروه آزمایش، آموزش
مهارتهای اجتماعی در طی ١٠ جلسه داده شد و به ٣٠ نفر دیگر به عنوان گروه کنترل هیچ نوع آموزشی
داده نشد. در این پژوهش به منظور مقایسه بین دو میانگین از آزمون تحلیل کووایانس استفاده شد که
تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزارspss21 صورت پذیرفت. نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین
دو گروه آزمایش و کنترل وجود دارد که بیانگر اثربخش بودن روش های حل مشکل برتقویت مهارت های
اجتماعی دانش آموزان پایه دوم مقطع ابتدایی شهرستان گنبد بود
خلاصه ماشینی:
واژه هايکليدي: مهارتهاي اجتماعي، روش هاي حل مساله ، مقطع ابتدايي ١٩٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره يکم ، تابستان ١٣٩٨ * * * * * مقدمه انسان ، موجودي اجتماعي است که ارتباط و انس با ديگران از ضروريات زندگي او به شمار مي رود.
هدف کلي پژوهش حاضر بررسي مقايسه اي روش هاي فعال تدريس حل مسئله و روش سنتي در تقويت مهارتهاي اجتماعي دانش آموزان مقطع ابتدايي شهرستان گنبد چگونه بوده است ؟ تحقيقات داخلي محمدي، (١٣٩٦) پژوهشي تحت عنوان بررسي وضعيت موجود روش هاي تدريس علوم تجربي دوره ابتدايي کشور به منظور شناسايي چالشهاي فراروي آن و ارائه راهکارها و پيشنهاداتي در جهت کاربرد روشهاي نوين آموزشي و ارتقاي وضعيت موجود انجام داده است که يافته هاي کلي حاکي از آن است که بيشترين روشهاي مورد استفاده معلمان روشهاي سنتي، سخنراني و پرسش و پاسخ است .
تحقيق حاضر به اين مساله مي پردازد که آيا بين روش هاي حل مساله در تقويت مهارتهاي اجتماعي دانش آموزان مقطع ابتدايي شهرستان گنبد رابطه ي معناداري وجود دارد؟ مگوري (٢٠١٤) درتحقيقي پيرامون تأثيرآموزش مهارتهاي زندگي بر کارگران آفريقاي جنوبي نتايج مثبتي در جنبه هاي گوناگون به دست آورد، مهمترين ويژگي گروه آزمايش مربوط به توانايي آنان در کنترل مسائل و مشکلات ، انگيزش در مورد کار مثبت و فعال در جهت رسيد ن به اهداف شان و بهبود زندگي خانوادگي مي باشد.
جهت بررسي رابطه روش هاي حل مساله بر تقويت مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان پايه دوم مقطع ابتدايي که موضوع اين تحقيق مي باشد از روش شبه تجربي با طرح پيش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه استفاده شده است .