چکیده:
با توجه به این که سینما، یکی از مهمترین رخدادهای رسانهای قرن بیستم تلقی شده
و موضوع حرکت و مطالعه علمی و هنری آن. یکی از معاصرترین گرایشها در طراحی
پروژههای معماری است. کشف عمیقتر ارتباط زمینههای بینابینی سینما و معماری ضرورت
بیشتری مییابد. در این مقاله، روشی جدید در طراحی معماری، با عنوان «معماری سینمایی»
ارائه میشود. پس از توصیف عناصر و مفاهیم سینمایی، مصادیق معماری برای هر کدام از
آنها بیان سپس با ارائه تصاویری در هر عنوان. حلقههای ارتباط دهنده از سینما به
معماری به عنوان فرضیه پیشنهاد میشود. در نهایت این فرضیات در اختیار دیگر پژوهشگران
معماری و سینما (از جمله دانشجویان این دو رشته) قرار گرفته تا میزان انتقال حس حرکت
از تصاویر، سنجیده شود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که این فرضیات، دارای ظرفیتی
قابل توجه بهمنظور طراحی و بهطور خاص ایجاد حس حرکت در معماری است.
خلاصه ماشینی:
استفاده از مؤلفه ها و مفاهیم سینمایی در طراحی معماری با مضمون حرکت حورا معتمدی ١، احمد میرزاکوچک خوشنویس ٢ تاریخ دریافت : ١٣٩٧/١٢/٢٤ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/٠٢/٢٣ چکیده بـا توجـه بـه این کـه سـینما، یکـی از مهم تریـن رخدادهای رسـانه ای قرن بیسـتم تلقی شـده و موضـوع حرکـت و مطالعـه علمـی و هنـری آن ، یکـی از معاصرتریـن گرایش هـا در طراحـی پروژه هـای معماری اسـت ، کشـف عمیق تـر ارتباط زمینه هـای بینابینی سـینما و معمـاری ضرورت بیشـتری می یابـد.
درحالی که هنر فیلم سـاز در فضاسـازی توسـط فنـون جابه جایـی دوربیـن ، میزانسـن ، روابط عناصـر درون صحنه با یکدیگـر و پیوند این قطعـات مجـزا از هـم به صـورت کلیتـی گویـا و جامـع خودنمایـی می کنـد؛ به طوری کـه از فضـای صحنه هـا همـان احساسـی بـه تماشـاگر دسـت می دهـد کـه بـا حضـور در یـک فضـای معمـاری در وی ایجـاد می شـود (رحیمیـان ، ١٣٨٩: ٢٥٠).
بـدون شـک صحنه پردازی هـای خـاص فیلم هـای مهـم در کنـار حـال و هـوای فیلـم ، بـر ذهـن معمـاری کـه همـواره به دنبـال ایده هـای خاص اسـت ، اثرگـذار بـوده و هرچه پرداخـت ایـن صحنه هـا دقیق تـر و بـا جزئیـات دراماتیـک بیشـتر باشـد، اقبـال بیشـتری بـرای تثبیـت در حافظـه ی معمـار و تبدیـل آن بـه نمونـه ای بیرونی و واقعـی دارد.