چکیده:
تجربهی زندگی مجردی زنان با مخاطراتی همراه است. هدف تحقیق بررسی رابطة دینداری و رفتار پرخطر در زنان شهر یزد است. چارچوب نظری تحقیق نظریة همبستگی اجتماعی امیل دورکیم است.نوع پژوهش توصیفیـ تحلیلی است که با ابزار پرسشنامة استاندارد بررسی شده است. جامعة آماری پژوهش زنان بالای 18 سال شهر یزدند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 385 نفر برآورد شد. شیوة نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای است. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS.ver 16 استفاده شده است. نتایج نشان میدهد گرایش به رفتارهای پرخطر بین زنان در حد متوسط قرار دارد. بین میزان دینداری و رفتار پرخطر رابطة معنادار و معکوس (619/0-) وجود دارد. بین دینداری و وضعیت تاهل رابطة معنادار (126/24) وجود دارد. میزان دینداری در افراد متاهل بیش از افراد مجرد است. تحلیل رگرسیون نشان داد که نگرش دینی با ضریب بتا 558/0- بر میزان رفتارهای پرخطر اثرگذارند.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر به دنبال پاسخی برای این پرسش است کـه بـین دیـن داری و رفتـار پرخطر در زندگی مجردی زنان رابطه وجود دارد؟ پیشینۀ تجربی تحقیق برخی از تحقیقات به بررسی رابطۀ بین دین داری و رفتـار پرخطـر پرداختنـد.
یافته های تحقیق افشانی و همکاران (١٣٩٤) با عنوان دین داری و رفتارهـای پرخطـر نشـان داد بین رفتارهای پرخطر با میزان دین داری رابطۀ منفی و معناداری وجـود دارد.
یافته های تحقیق احمدی و شاحسنی (١٣٩٦) با عنوان «بررسی نقش پایبندی بـه دیـن در پیشـگیری از رفتارهـای پرخطـر» نشـان داد بـین گـرایش دوستان به رفتارهای پرخطر، میزان گـرایش بـه باورهـای دینـی و میـزان انجـام دادن اعمـال و فرایض دینی با متغیر وابسته ، که گرایش به رفتارهای پرخطر است ، رابطـۀ معنـادار وجـود دارد.
با توجه به جایگاه دین در کـاهش رفتارهـای پرخطـر در نظریـۀ دورکیم ، فرض تحقیق حاضر این است که بین دین داری و رفتار پرخطر در زندگی مجردی زنان رابطه وجود دارد.
توصیف مشخصات مشارکت کنندگان (رجوع شود به تصویر صفحه) در رابطه با هدف تحقیق ، یافته های اسـتنباطی نشـان داد کـه بـین نگـرش دینـی و رفتـار پرخطر همبستگی معنادار معکوس وجود دارد (جدول ٣).
همبستگی بین متغیرهای نگرش دینی و رفتار پرخطر با متغیرهای زمینه ای (رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های جدول ٤ نشان می دهد که میزان نگرش دینی افراد شرکت کننده در این پـژوهش برحسب وضعیت تأهل متفاوت است (٠٠٠٠=Sig و ٢٤/١٢٦ =F)؛ به طـوری کـه میـزان نگـرش دینی در افراد متأهل بیشتر از افراد مجرد و مطلقه است .