چکیده:
گردشگری رویداد از اشکال مهم گردشگری است که در توسعه پایدار نقش بسیار مهمی ایفا میکند. یکی از رویدادهای قابل توجه در گردشگری رویداد، جشنواره غذا است. غذای ایرانی ملهم از سابقه دیرینه فرهنگی کشور، از جاذبههای غیرقابل انکار گردشگری است. در حال حاضر شکاف بین سیاستگذاریهای رویدادها برای پرورش فرهنگ محلی و کسب منافع اقتصادی، از مشکلات رویدادها و جشنوارهها در کشور است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین و طبقهبندی تجربیات بازدیدکنندگان جشنوارههای غذای ایرانی است. در این راستا با تمرکز بر چرایی و علت بازدید افراد از جشنوارههای غذا، پس از مطالعه نظریات مربوط و تحقیقات پیشین، با بهرهگیری از تحلیل کیفی گروههای کانونی، طبقهبندی نوینی برای تبیین تجربیات این افراد طراحی گردید. بنابر یافتههای این پژوهش تجربیات بازدیدکنندگان از جشنوارههای غذا را میتوان به سه دسته متمایز تقسیم نمود: یادگیری و نوآوری، تجربه فرهنگی و سرگرمی.
خلاصه ماشینی:
جدول ١ - دلايل شرکت در جشنواره هاي غذا سال محقق موضوع يافته ها يوسال و بررسي ٢٢ مورد انگيزشي فرار، هيجان ، رويداد نو، روابط 1993 ديگران شرکت در جشنواره هاي غذا اجتماعي و دور هم بودن خانواده نيکسون و انگيزه شرکت کنندگان 2001 ارتباطات ، نوجويي، خانواده ، سرگرمي و فرار پيرس رويدادهاي غذا در نيوزلند 13 - Hartwell 14 - Quan & Wang 15 - Tikan 16 - Uysal 17 - Chang & Yuan 18 - Nicholson & Pearce تئوري نيازها در ارتباط با نيازهاي زيستي، ايمني و سلامت ٢٠٠٧ تيکان گردشگري غذا اجتماعي، احترام ، خودباوري لذت از رويداد، بهبود موقعيت اجتماعي، فرار از پارک و عوامل اصلي تست روزمرگي، ملاقات افراد جديد، وقت گذراندن با 2008 همکاران غذا و نوشيدني خانواده ، شناختن سرآشپزان و متخصصان غذا و نوشيدني کريستين و 2008 مطالعه دو رويداد غذا در تاسمانيا تأکيد بر سرگرمي هنگام مصرف غذا و نوشيدني ريزر اسميت و بررسي محرکهاي بيروني و 2010 غذا، نوبودن رويداد، ارتباطات ، خدمات پشتيباني همکاران دروني رويداد غذا فرار، نوجويي، نوشيدني، غذا، هنر، ارتباط با گروه انگيزه شرکت کنندگان ٢٠١١ چانگ و يان دوستان و افراد شناخته شده و ارتباط با ساير افراد جشنواره غذا در تگزاس شرکت کننده ،جستجوي فرهنگ ها کوادري مدل اقتصاد تجربه براي مجموعه پيچيده اي از تعامل طبيعت ، غذا و فرهنگ ، ٢٠١٢ فليتي و توضيح ماهيت تجربي وروديهاي تاريخي و ارتباط با فيوره بودن گردشگري نوشيدني کساني که خدمات رساني ميکنند.