چکیده:
رشد اقتصادی زمانی اتفاق میافتد که رشتهها و تحقیقات دانشگاهی تبدیل به ثروت شود از اینرو، شناخت عوامل تبدیل دانش به ثروت به یکی از دغدغه های جامعه دانشگاهی تبدیل شده است. خط مشی های جدید دانشگاه ها تبدیل دستاوردهای تحقیقاتی خود فراهم آوردن محیط در جهت رشد اقتصادی، ثروت و رفاه عموم جامعه می باشد، و بایستی تلاش های زیادی جهت انتقال و بکارگیری دانش در بخش های اقتصادی، اجتماعی و صنعت انجام دهند. الگوی علمی این پژوهش براساس مصاحبه کیفی صورت گرفته با روسای دانشگاهها و نخبگان دانشگاهی و روش نمونهگیری به دو صورت هدفمند و گلولهی برفی میباشد و درنهایت با مراجعه به خبرگان، 22 مصاحبه کیفی صورت گرفت و با استفاده از تکنیک گرندد تئوری به شناسایی شاخصهای تبدیل دانش به ثروت در دانشگاههای استان گلستان پرداخته شد ضرورت هر یک از مولفه های مدل استخراج شده برای تبدیل دانش به ثروت بررسی گردیده، پژوهش با روش کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. یافتهها بیانگر 9 کد اصلی استخراج و کدها در 3 محور گروهبندی شدهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که تاثیرگذارترین کدهای هر معیار به فراهم آوردن محیط رقابتی، مکانیزم مالی، شاخصهای آموزش و پژوهش بوده است.