چکیده:
حس آمیزی یکی از روش های خلق تصاویر شاعرانه و مضمون های تازه نزد شاعران نوجو
است. خاقانی نیز در راستای همین نوجویی و تلاش برای مضمون آفرینی به کاربرد حس آمیزی
علاقه نشان داده است. توجه آگاهانة شاعر به جنبه های زبانی و معنایی سخن و استفاده از این
ظرفیت ها در جهت خلاقیت هنری موجب بهره گیری وی از آرایه ها و صنایعی شده است که در
کار شاعران هم دوره اش کم تر مورد توجه بوده است. حس آمیزی در شعر خاقانی به گونه ای است
که می توان او را در این زمینه الگوی شاعران دوره های بعد دانست. بررسی نمونه های ارزشمند
حس آمیزی، ساختار محکم و متنوع و ابعاد تصویری و معنایی آن در قصاید خاقانی نشان
می دهد حس آمیزی پس از دورة سامانی کنار گذاشته نشده و یک باره در سبک هندی به اوج
اهمیت خود نرسیده است بلکه با وجود شاعرانی چون خاقانی در حال طی نمودن مسیر کمال و
اوج تدریجی خود بوده است و افزون بر مواردی که پژوهش گران نشان داده اند، خاقانی در
کاربرد حس آمیزی نیز الگوی شاعران مضمون ساز و نوآور دوره های بعد بوده است.
Sensual is one of the methods of creating poetic images and new themes for young poets. Khaghani is also interested in the sensual use of this novelty and his attempt to create the theme. The poet's conscious attention to the linguistic and semantic aspects of speech and the use of these capacities in terms of artistic creativity has led him to use arrays and industries that were less relevant to the work of his poets. The sensation in Khaghani's poetry is such that he can be regarded as the pattern of poets of the later periods in this regard. An examination of valuable, meaningful samples, a solid structure and its visual and semantic dimensions in Khaghani's hangings shows that sensuality has not been forgotten after the Somoni era, but it has not reached its height in Indian style, but with such poets as Khaghani He has been walking along the path of perfection and gradual culmination. In addition to the cases that the researchers have shown, Khaghani has been used in sensational applications as a model for later poetic and innovative poetry.