چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تفاوت بین کانون ارزیابی بعد محور و کانون ارزیابی وظیفه محور و آموزش در توانمندسازی فردی و توانمندسازی تیمی در محیط کار انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های شبه آزمایشی بوده و شرکت کنندگان در پژوهش شامل 24 نفر از مدیران یک شرکت صنعتی بودند که به صورت نمونه هدفمند و با توجه به جدول مورفی و میورز (1999) انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در پژوهش شامل تمرینهای شبیهسازی (ایفای نقش، بحث گروهی بدون رهبر، مطالعه موردی و ارائه شفاهی)، پرسشنامه توانمندسازی فردی (اسپریتزر،1995) و پرسشنامه توانمندسازی تیمی (کیرکمن و روزن،1999) بود. داده ها توسط آزمون کروسکال والیس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین کانون ارزیابی بعد محور و وظیفه محور و آموزش در توانمندسازی تیمی تفاوت وجود دارد. همچنین کانون ارزیابی در مشاغل با عملکرد وابسته بالا و پایین در توانمندسازی تیمی تفاوت وجود دارد (05/0>P).
خلاصه ماشینی:
Mathieu, Maynard, Rapp & Gilson 5.
Ramamoorthy, Flood, Kulkarni & Gupta 9.
Laschinger, Finegan, Shamian & Wilk 4.
Jiang, Flores, Leelawong & Manz 7.
Schmitt, Gooding, Noe, & Kirsch 7.
Hoffman, Melchers, Blair, Kleinmann, & Ladd 7.
Button, Ioannidis, Mokrysz, Nosek, Flint, Robinson & Munafò 8.
بنابراین با توجه به این که کانون ارزیابی طراحی شده در پژوهش حاضر نیز از نوع پرورشی است ، بنابراین میتواند محیط مناسب برای یادگیری (الیور١، ١٩٩٨) و فرصت و انگیزه کسب رفتارها و مهارت های جدید برای شرکت کنندگان فراهم سازد (کریک و همکاران ، ١٩٩٩).
همان طور که در پیشینه بیان شد طبق نظر کیرکمن و روزن (١٩٩٩) در مورد شرایط ایجاد توانمندسازی تیمی (مدیران سازمان بتوانند شرایطی فراهم سازند تا اعضای تیم ، مسئولیت اهداف و رسیدن به آن ها را به عهده بگیرند و هماهنگی و ارتباطات بیشتر را میان اعضای تیم تشویق کنند) و با توجه به این که مراکز ارزیابی از نوع پرورشی شرایطی را فراهم میسازد تا شرکت کنندگان در شرایط شبیه سازی شده شغلی خود قرار گیرند و در تمرین های مختلفی ازجمله ایفای نقش و یا بحث تیمی حضور داشته باشند و در نتیجه فرصت تجربه حل مشکلات تیمی و ارتباط با اعضا را پیدا کنند، و از طریق گرفتن بازخورد به شناسایی نقاط ضعف و قوت و بهبود مهارت های خود بپردازند، بر این اساس میتوان گفت که روش مرکز ارزیابی پرورشی میتواند در توانمند ساختن تیم ها نقش بسزایی داشته باشد.
Assessment center dimensions predict performance-based bonus in business management settings.