چکیده:
پژوهش حاضر باهدف شناخت سبک رهبری خدمتگزار و نقش آن در اثربخشی سازمانی در دبیرستانهای دخترانه شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 و به روش توصیفی همبستگی انجامشد. جامعهی آماری شامل کلیه دبیران دبیرستانهای دولتی دخترانه شهر تهران بود که از میان آنها 360 نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش سبک رهبری خدمتگزار از پرسشنامهی قلی پور و همکاران (1388)، با ضریب پایایی 95/0 و برای سنجش اثربخشی سازمانی از پرسشنامه پارسونز با پایایی 94/0 استفاده شد. پایایی آزمونها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی آزمونها با دو روش اعتبار محتوا و سازه، با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمونهای t، تحلیل واریانس یکراهه ANOVA، توکی، کروسکال والیس، من-ویتنی، همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطی چندگانه به روش گامبهگام استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که میان رهبری خدمتگزار و اثربخشی سازمانی همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین، میان مولفههای چهارگانه رهبری خدمتگزار با اثربخشی سازمانی و مولفههای آن نیز همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد از میان ابعاد رهبری خدمتگزار، به ترتیب سه عامل خدمترسانی، قابلیت اعتماد و تواضع بیشترین توان را در پیشبینی اثربخشی سازمانی دارند.
خلاصه ماشینی:
در این آزمون کلیه ابعاد رهبری خدمتگزار به عنوان متغیرهای پیش بین و متغیر اثربخشی سازمانی و سپس تک تک مؤلفه های آن یعنی انطباق ، تحقق هدف ، انسجام ، پایداری و حفظ الگو به تفکیک در پنج آزمون رگرسیون مجزا به عنوان متغیر ملاک، در نظر گرفته شدند.
نتایج پژوهش اردلان و همکاران (١٣٩١) نیز تا حدودی همسو با پژوهش حاضر به نظر می رسد ازاین جهت که نشان میدهد همبستگی بین مؤلفه های گرایش به یادگیری، جو حمایتی یادگیری و حمایت از فرآیند یادگیری فردی و گروهی با اثربخشی سازمانی مثبت و معنادار است .
نتایج پژوهش زکی (١٣٨٩) و آقاحسینی و همکاران (١٣٨٥) نیز تأثیر رهبری آموزشی اثربخش ویژگی های فردی مدیران بر افزایش اثربخشی سازمانی مدارس را نشان می دهد.
ایروینگ (٢٠٠٥) نیز در نتایج پژوهش خود به این نتیجه رسید رابطه ی آماری معنادار و همبستگی مثبتی بین هریک از مؤلفه های رهبری خدمتگزار و رضایت شغلی در ارجاع به اثربخشی سازمانی وجود دارد.
درحالیکه اگر تعهد سازمانی را همان وفاداری یعنی شاخصه اول از مؤلفه ی پایداری و حفظ الگو در نظر بگیریم ، با توجه به اینکه در پژوهش حاضر از بین مؤلفه های رهبری خدمتگزار فقط مؤلفه خدمت رسانی بر اثربخشی سازمان تأثیر دارد و مؤلفه تواضع به عنوان مؤلفه ای که تأثیری بر پایداری و حفظ الگو ندارد از معادله حذف شده است ، نتایج پژوهش نصراصفهانی و همکاران با نتایج پژوهش حاضر مغایر به نظر میرسد.