چکیده:
هدف پژوهش حاضر آسیب شناسی ارتباط بین صنایع و دانشگاه های حوزه ی علوم انسانی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را دو گروه، اعضای هیات علمی دانشگاه های حوزهی علوم انسانی و مدیران صنایع شهر تهران تشکیل دادند. که تعداد 233 نفر به روش نمونه گیری چندمرحله ای از میان گروه اول و تعداد 87 نفر به روش نمونه گیری زنجیره ای (گلوله برفی) برای گروه دوم انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. برای تعیین صحت روایی این ابزار از نظرات متخصصین و خبرگان در این زمینه (اساتید راهنما و مشاور) استفاده گردید. و برای اطمینان از پایایی پرسشنامه از فرمول ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است، که نتایج بدست آمده برای گویه ها 87/0 گزارش شده است. برای تحلیل داه ها از دو بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. طبق یافته های تحقیق بین همه ی مولفه های تحقیق (ناتوانی در شبکه سازی، ضعف مدیریتی، ضعف دانشی و مهارتی، فقدان فرهنگ و باور مناسب، ضعف در بسترسازی و حمایت، بی میلی در برقراری ارتباط و فرایندها و ساختارهای انعطاف ناپذیر) رابطه معناداری وجود دارد. و بر اساس آزمون تعقیبی شفه بین هریک از دومولفه ها به جز دو مولفه فرایندها و ساختارهای انعطاف ناپذیر با فقدان فرهنگ و باور مناسب رابطه معناداری وجود دارد.بنابراین پیشنهاد می شود که ساختارها سنتی تعدیل شوند و به ساختارهای حمایتی توجه بیشتری شود و صنایع فرهنگ تحول گرا را مد نظر قرار بدهند.
خلاصه ماشینی:
مقایسه میانگین نمونه با جامعه در فقدان فرهنگ و باور مناسب (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که نتایج جدول ٥، نشان می دهد از آنجا که مقدار t به دست آمده (٦/٨٩) با درجه آزادی ٣١٩، از مقدار t جدول بزرگتر است و همچنین از آنجا که سطح معنیداری این آزمون برابر ٠/٠٠١ است و چون این مقدار کوچکتر از سطح معنیداری ٠/٠٥ است ، بنابراین با ٩٥ درصد اطمینان می توان گفت که تفاوت مشاهده شده بین میانگین نمونه و جامعه معنی دار است .
- از دیدگاه اساتید دانشگاه و مدیران صنایع ، ضعف دانشی و مهارتی یکی از موانع ارتباط مؤثر بین صنعت و دانشگاه های حوزه ی علوم انسانی محسوب میشود.
مقایسۀ میانگین نمونه با جامعه در ضعف دانشی و مهارتی (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس یافته های جدول ٨، از آنجا که مقدار t به دست آمده (١٠/٤٢) با درجۀ آزادی ٣١٩، از مقدار t جدول بزرگتر است و همچنین ، از آنجا که سطح معنیداری این آزمون برابر ٠/٠٠١ است و چون این مقدار کوچکتر از سطح معنیداری ٠/٠٥ است ، بنابراین ، با ٩٥ درصد اطمینان می توان گفت که تفاوت مشاهده شده بین میانگین نمونه و جامعه معنی دار است .
طبق نتایج تحقیق ضعف در بسترسازی و حمایت با مقدار (١٧٣٦)=T و در سطح معنیداری ٠/٠٥ که به عنوان فرضیه هفتم پژوهشی مطرح شده بود نیز معنیدار میباشدبه عبارت بهتر سازکار مناسبی برای حمایت از داراییهای صنعت و دانشگاه در روابطی که بین آن ها برقرار است وجود ندارد و این عامل به عنوان چالشی برای ارتباط صنعت و دانشگاه های علوم انسانی است .