چکیده:
هنگامی که گردشگران اقدام به تبلیغات دهان به دهان و تعریف وتمجیددرموردمقصدگردشگری میکنند، به آن مقصد وفادار هستند. هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل بومی شده وفاداری به مقصد گردشگری بوشهر با استفاده از روش داده بنیاد است. به منظور اجرای پژوهش از رویکرد پژوهش کیفی استفاده شده است و بر مبنای روش داده بنیاد و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاری از متخصصین حوزه گردشگری در شهرستان بوشهر تبیین کننده های وفاداری به مقصد گردشگری متناسب با شرایط اقلیمی و فرهنگی شناسایی شده است. حجم نمونه با منطق نمونهگیری نظری و قضاوتی و تا حصول اشباع نظری در مجموع 16 نفر را در برگرفت. کدگذاری داده ها با استفاده از نرم افزار NVIVO8 به انجام رسید و پیش بینی کننده های وفاداری به مقصد گردشگری شناسایی و دسته بندی شدند. یافته های پژوهش نشان می دهد وفاداری به مقصد گردشگری با پنج عامل و 45 مولفه شامل: ارزش ادراک شده(5 مولفه)، کیفیت خدمات ( 5 مولفه)، شرایط میزبانی(3 مولفه)، آگاهی و شناخت(11 مولفه) و ادراک از تنگناها(21 مولفه) تببین میشود.
خلاصه ماشینی:
بااين وجودعوامل مهم ديگرينيزوجودداردکه وفادارينسبت به مقصدراتحت تأثيرقرارميدهداماپژوهش جامعيدرراستايبررسياين عوامل وجودندارد،لذا،هدف اصلي اين پژوهش آن است که با بهره گيري از مفاهيم اصلي موجود درادبيات برندسازيوبابوميسازيآنهادرمنطقه بوشهرکه ازلحاظ فرهنگيو تاريخيتفاوت هاياساسيباجوامع موردپژوهش درادبيات اين مبحث دارد، عوامل موثربر وفاداريمقصدگردشگريوجوانب آن رابراساس مدل واکنشيسه مرحله اي(شناختي - نگرشي-رفتاري)رفتارمشتري(گردشگران )بااستفاده ازتئوريداده بنياددراستان بوشهر بوميسازيکرده ومدل ارائه نمايد.
Faullant لذااين پرسش مطرح است که باتوجه به قابليت جذب گردشگربراياستان بوشهر،وفاداري نسبت به مقصدگردشگريچگونه وتحت تأثيرچه عواملياست ؟ ادبيات پژوهش مفهوم مقصد گردشگري در ادبيات گردشگري، مفهوم مقصد هم به مثابه سامانه اي از جاذبه هاو هم يک محدوده جغرافيايي شامل جاذبه ها و بر پايه محدوده نيازهايمشتريان مياني و نهايي تعريف شده است .
نتايج مطالعات متعدديکه درزمين وفاداري به برندانجام گرفته است نشان مي دهدوفاداري به برندميتواندنتايجيارزشمنداز جمله کاهش هزينه هاي مربوط به جذب مشتريان جديد،کاهش حساسيت مشتريبه قيمت محصولات وکاهش هزينه هاي ارائه خدمات به مشتريان حاصل کند(آلنبي ١٩٩٥،١) در حوزه گردشگري، بيشتر پژوهش ها، بازديد مکرر و تمايل به بازگشت را شاخص هاي وفاداريدرنظرگرفته اند.
تاج زاده نمين وهمکاران (١٣٩٠)درتحقيقيباعنوان "انگاره ي مردم ارمنستان از ايران به عنوان يک مقصدگردشگري"نشان دادندکه انگاره هاي که مردم شهر ايروان از ايران به عنوان مقصد گردشگري دارند مثبت است .
Allenby پورفرج وهمکاران (١٣٨٩)درتحقيقينشان دادند،معماريايراني -اسلامي،نقش برجسته اي درشکل گيريانگاره ي گردشگران اروپاييازمقصدايران داشته است وميدان نقش جهان و مسجد شيخ لطف الله مهم ترين و قابل توجه ترين مکان هاي اين شهر در ذهنيت ادراکي گردشگران اروپاييمحسوب ميشوند.
روش کيفي مبتني برتئوري داده بنيادبوده که ازآن جهت شناسايي واستخراج مولفه هاي موثربروفاداري به مقصدگردشگري وارائه مدل مفهومي استفاده شده است .