چکیده:
هدف تحقیق حاضر، طراحی و تبیین مدل سنجش خرد سازمانی و شناسایی مولفه های مهم سنجش خرد سازمانی در سازمانی های آموزشی در کشور یمن است. این تحقیق از نوع تحقیق کیفی و به روش دلفی بوده و به صورت مقطعی اجرا شده و از نوع هدف کاربردی و دارای ماهیت کیفی بوده است. در این تحقیق ابتدا با بررسی ادبیات در زمینه خرد سازمانی، ابعاد و شاخص های سنجش خرد سازمانی به روش دلفی ( 23 خبره) شناسایی شدند و در گام بعد، با استفاده از روش شناسی تحلیلی نوین تحت عنوان مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM) روابط بین ابعاد و شاخص های سنجش خرد سازمانی تعیین و به صورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفته است و مدل نهایی طراحی شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که مدل سنجش خرد سازمانی دربرگیرنده یازده مولفه در پنج سطح قرار گرفته است. در سطح اول، مولفه های تفکر راهبردی و ساختار سازمانی قرار گرفته اند که نشان دهنده تاثیرپذیری بالای این دو متغیر در سامانه مذکور می باشد و
اهمیت بالای این دو شاخص را در این سامانه نمایان می سازد. همچنین در سطح دوم، مولفه های فضیلت واصول اخلاقی، یادگیری و آموزش و راهبردی و اهداف تاثیرگذاری مستقیم با سطح اول دارد. در سطح سوم، مولفه های تصمیم گیری، رهبری و مدیریت منابع انسانی وجود دارد و در سطح چهارم، مولفه های همکاری و عمل گرایی وجود دارد و در پایین ترین سطح، نوآوری و خلاقیت، قرار گرفته است که تاثیر مستقیم با سطوح بالا دارد.
Organizational wisdom not only captures the ability to effectively select and apply appropriate knowledge in a particular context, but also captures the ability to integrate and link this knowledge with acceptable organizational tools. The purpose of this study was to design and explain the model of organizational micro-measurement and identify the important components of organizational micro-measure in educational organizations in Yemen. This research is a descriptive survey in a cross-sectional manner and has a type of applied and qualitative purpose. In this research, by first examining the literature on organizational wisdom, the components and indicators of organizational micro-measurements were identified and in the next step, using the new analytic methodology called Interpretative Structural Modeling (ISM), the relationships between dimensions and indicators of organizational micro-measurements Determination of the integrated case has been analyzed and the final model is designed. The results of the research show that the structural model showed that the organizational intelligence model includes eleven elements including strategy thinking, ethical virtue, decision making and control, learning, leadership, relationships and cooperation, strategy and goals, human resource management, organizational structure, pragmatism, Innovation is the degree of dependency, which these components interact with each other.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق ابتدا با بررسی ادبیات در زمینه خرد سازمانی، ابعاد و شاخص های سنجش خرد سازمانی به روش دلفی (٢٣ خبره ) شناسایی شدند و در گام بعد، با استفاده از روش شناسی تحلیلی نوین تحت عنوان مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM) روابط بین ابعاد و شاخص های سنجش خرد سازمانی تعیین و به صورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفته است و مدل نهایی طراحی شد.
به دلیل عدم وجود مطالعات رسمی کافی درمورد خرد، شواهد تجربی محدودی برای بررسی و تأیید علمی مباحث این حوزه وجود دارد و این خلأ، ضرورت انجام پژوهش را در حوزه خرد سازمانی ایجاب نموده است و لذا هدف ما در این تحقیق شناسایی مؤلفه ها مهم سنجش خرد سازمانی برای سازمان های آموزشی در کشور یمن میباشد.
Burke 84 نشان داد، درجه تناسب مدل ارائه شده باتوجه به مؤلفه های پژوهش مناسب بود؛ همچنین خرد سازمانی بر رضایت شغلی با نقش میانجی هوش هیجانی تأثیر داشت .
تعیین رابطه بین ابعاد و شاخص ها در این گام روابط بین ابعاد و شاخص های فرایندمحوری با به کارگیری مدل سازی ساختاری تفسیری و استفاده از رابطه مفهومی " منجر به " مورد تحلیل قرار گرفته است .
Mele, Domenec, (2010), “Practical wisdom in managerial decision making”, Journal of Management Development, 29(7/8), 337-345.
PauloP, Mario R, (2012), “ Measuring organizational wisdom applying an innovative model of analysis”, Management Decision, Vol. 50 Iss: 8, pp.
Siadat S, Saeed R, Mohammad A, (2015), “ The Relationship between Organizational Wisdom and Knowledge Management, Competitive Intelligence and Business Intelligence”, International Journal of Human Resource Studies 2015, Vol. 5, No. 2.