چکیده:
تعهدنامههای جبران خسارت بهعنوان یکی از اقسام شرط تضمین جبران خسارت، در زمینۀ حملونقل کالا در قراردادهای تجاری و بهویژه در حوزۀ حملونقل دریایی بهکار میروند. استفادۀ صحیح از این تعهدنامهها میتواند ضمن تأمین امنیت حقوقی معاملات، تسریع و تسهیل انجام قراردادهای تجاری را در پی داشته باشد و صرفهجویی درهزینهها را به ارمغان آورد. در مقابل این امکان وجود دارد که از این اسناد بهعنوان ابزاری برای تقلب استفاده شود و بدینوسیله امنیت حقوقی قراردادهای تجاری مورد تهدید قرار گیرد. به همین دلیل، اعتبار این تأسیس حقوقی مورد تردید و اختلافنظرهایی واقع شده است که بررسی دقیق آن را ایجاب میکند. علاوهبر این، در تبیین مفهوم این تعهدنامهها، بحث از ماهیت حقوقی آنها و شناسایی کارکردشان امری اجتنابناپذیر است. بدینمنظور، در این پژوهش با روشی توصیفی و تحلیلی، ابتدا مفهوم این نهاد و سپس اعتبار و ماهیت آن مطالعه شده و در نهایت، کارکردهای این سند بررسی خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
مفهوم تعهدنامۀ جبران خسارت 1 تعهدنامة جبران خسارت که «Letter of indemnity» و به اختصار «LOI» خوانده مي شود، تعاريف متعددي دارد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره مي شود: تعهدنامه اي که به موجب آن شخصي که آن را امضا کرده ، متصدي حمل دريايي يا اجاره دهندة کشتي را در قبال نتايج زيانبار ناشي از تحويل کالايي که بدون بارنامه و برخلاف قواعد صورت پذيرفته است ، محافظت مي کند ( Cour de Cassation, Chambre .
همچنين در اغلب موارد صادرکنندة تعهدنامة جبران خسارت ، به بانک مراجعه کرده و از بانک تقاضا مي نمايد که با ظهرنويسي تعهدنامة مزبور، در کنار وي قرار گرفته و او نيز تعهد مزبور را بر عهده گيرد که اصطلاحا به اين نوع تعهدنامه ، «تعهدنامة جبران خسارت ظهرنويسي شده » (Countersigned letter of indemnity) مي گويند ( ,Semark &Arizon ;٧ :٢٠١١ ,Croce Pacific 2014: 116 – 117; Treitel & Francis Martin Baillie, 2011: 331; Pejović, 2006: 12; Carriers Ltd v BNP Paribas٣٥ HCA [٢٠٠٤] ).
به همين دليل برخي نويسندگان اين ابزار را به سندي تعبير کرده اند که برخلاف حسن نيت است و براي تقلب استفاده مي شود ( Hazelwood & Semark, 2010: 145; Baughen, 2012: Ixix; Bridge, 2015: 116; Paine Crawford, 1955: 418; ٢٠١٣ :١٩٧٧ ,Tetley ;٧١٧ :١٩٨٣ ,Murray ;٥٤ – ٥٣ :١٩٩٦ ,Proctor).
بدين که گيرنده با صدور اين تعهدنامه براي متصدي ، متعهد مي شود که خسارات ناشي از هر گونه مسئوليت و زياني را که ممکن است به دليل تحويل کالا بدون ارائة بارنامه به وي وارد آيد، جبران کرده و همچنين به محض وصول بارنامة اصلي ، آن را به وي تسليم کند (١٨ :٢٠٠٦ ,́Pejovic).