چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تجزیه و تحلیل انگیزههای سفر گردشگران داخلی شهر کرده به اصفهان جهت بخش بندی بازار گردشگری داخلی این شهر است. جامعه آماری این پژوهش شامل گردشگران داخلی سفر کرده به شهر اصفهان است که در ماههای فروردین و اردیبهشت سال 1391 به این شهر سفر کردهاند. از این جامعه نمونهای به حجم 1000 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است که مشمل بر 40 سوال برای سنجش متغیرهای پژوهش است. روایی و پایایی این پرسشنامه در پژوهش حاضر مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی تأییدی و آزمون تی تک نمونهای استفاده شده است. نتایج پژوهش هشت انگیزه سفر برای گردشگران داخلی سفر کرده به شهر اصفهان را شناسایی کرده است که عبارتند از انگیزه فرهنگی- تاریخی، انگیزه دیدار بستگان و دوستان، انگیزه خرید، انگیزه همراهی با خانواده و دوستان، انگیزه استراحت و خوش گذرانی، انگیزه بهره مندی از سفری کم هزینه، انگیزه بهره مندی از جاذبههای شهری و در نهایت انگیزه امنیت. در نهایت نیز برخی پیشنهادهای کاربردی برای متخصصان بازاریابی صنعت گردشگری ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
بخش بنديبازارگردشگريداخليشهراصفهان براساس انگيزه هايسفربه عنوان ابزاريبرايمديريت گردشگريشهري بهرام رنجبريان ١، محمد غفاري ٢، سعيد فتحي 3 چکيده هدف پژوهش حاضر شناسايي و تجزيه و تحليل انگيزه هاي سـفر گردشـگران داخلـي شـهر کرده به اصفهان جهت بخش بندي بازار گردشگري داخلي اين شهر است .
از ايـن رو در اين مقاله به شناسايي و تجزيه و تحليل انگيزه هاي سفر گردشگران داخلـي سـفر کـرده بـه شـهر اصفهان در جهت بخش بندي بازار گردشگري اصفهان بر اساس ايـن انگيـزه هـا پرداختـه شـده است .
در نهايـت بـا انجـام اصـلاحاتي در سـوالات پرسشـنامه کـه از نظـرات اسـاتيد دانشـگاه و صاحب نظران امر و همچنين نظرات خود گردشگران استفاده شد، پرسشنامه نهايي طراحي شـد که حاوي ٤٠ سوال است که از بـين آنهـا ٤ سـوال بـراي سـنجش متغيرهـاي جمعيـت شـناختي (شامل سن ، جنسيت ، وضعيت تاهل و شغل ) و تعداد ٣٦ سوال براي شناسايي و تجزيـه و تحليـل انگيزه هاي سفر گردشگران داخلي جهـت سـفر بـه شـهر اصـفهان اسـت .
سـپس بـراي بررسي اينکه گردشگران داخلي سفر کرده به شهر اصفهان داراي اين انگيزه ها بوده اند يـا خيـر از آزمون تي تک نمونه اي استفاده شده است .
جدول ١:ويژگيهاي جمعيت شناختياعضاينمونه (به تصویر صفحه رجوع شود) همانطور که در بخش هاي پيشين نيز ذکر شد براي شناسـايي انگيـزه هـاي سـفر گردشـگران داخلي جهت سفر به شهر اصفهان از روش تحليل عـاملي تأييـدي اسـتفاده شـده اسـت .
(1979), "Motivations of pleasure vacations", Annals of Tourism Research, Vol. 6 No. 4, pp.