چکیده:
محمود مشرف آزاد تهرانی، یکی از شاعران مطرح دهۀ چهل میباشد؛ بررسی صور خیال در اشعار او به عنوان شاعری تأثیرگذار بر شعر نو فارسی، علاوه بر اینکه منجر به کشف نوآوریهای او در زمینۀ تخیل میگردد، زوایایی از عواطف، احساسات و شرایط اجتماعی و سیاسی او را نیز آشکار میسازد. در این تحقیق که با روش فیش برداری و کتابخانهای انجام شده، سه فرضیه مبنای کار قرار گرفته است. اینکه مشرف نیز مانند بسیاری از شاعران معاصر از میان صور خیال، به عنصر تشخیص و از میان عناصر سازندۀ خیال، به طبیعت و اشیای محسوس طبیعی توجّه بیشتری نشان داده است و دیگر اینکه عواطفی که با تخیل او در هم آمیخته و تجربههای شعریاش را پدید آورده است نه از نوع عواطف فردی که از نوع عواطف اجتماعی و برخاسته از دردها، رنجها و امیدهای مشترک او با مردم جامعهاش میباشد و مشرف شاعری است که توانسته علاوه بر خلق تصویرهای زیبا از عهدۀ تعهد و مسؤولیتی نیز که به عنوان یک هنرمند در قبال اجتماع خود داشته به خوبی برآید.
خلاصه ماشینی:
اينکه مشرف نيز مانند بسياري از شاعران معاصر از ميان صور خيال ، به عنصر تشخيص و از ميان عناصر سازندة خيال ، به طبيعت و اشياي محسوس طبيعي توجّه بيشتري نشان داده است و ديگر اينکه عواطفي که با تخيل او در هم آميخته و تجربه هاي شعري اش را پديد آورده است نه از نوع عواطف فردي که از نوع عواطف اجتماعي و برخاسته از دردها، رنج ها و اميدهاي مشترک او با مردم جامعه اش مي باشد و مشرف شاعري است که توانسته علاوه بر خلق تصويرهاي زيبا از عهدة تعهد و مسؤوليتي نيز که به عنوان يک هنرمند در قبال اجتماع خود داشته به خوبي برآيد.
» (شميسا،١٣٧٦: ٣٤٤) بررسي صورخيال در شعر شاعران و در اشعار مشرف به عنوان شاعري نوپرداز علاوه بر کشف و استخراج نوآوري ها و ديدگاه هاي نوين او در زمينۀ تخيّل و عناصر سازندة آن ، مي تواند عواطف شاعر را نيز براي ما آشکار سازد؛ زيرا عاطفه ، سرچشمه و آبشخور خيال است و شناخت صورخيال در شعر، علاوه بر کشف تصاوير زيبا و مبتکرانه در قالب سخن منظوم ، مي تواند مخاطبان را به عمق احساسات و عواطف سرايندة آن رهنمون ساخته و زوايايي از موقعيت زماني و مکاني او را براي آنها ترسيم کند.