چکیده:
هدف این پژوهش ارائه مدلی جهت بینالمللی شدن دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و ازنظر نوع داده آمیخته بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان علمی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع سیزده نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. گروه دوم از جامعۀ آماری این پژوهش، شامل تمامی اعضای هیئت علمی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 1606 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای و فرمول کوکران 310 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش بهمنظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. مصاحبه با خبرگان بیانگر روا بودن مصاحبه بود و بهمنظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و بهمنظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج نشان داد که مؤلفههای مؤثر بر بین المللی شدن دانشگاه عبارتاند از آموزشی، پژوهشی، ارتباطی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ساختاری؛ با توجه به مؤلفههای پژوهش مدلی ارائه شد که برازش مطلوبی داشت.
خلاصه ماشینی:
بر اساس پژوهش هاي مرتبط با بين المللـي شـدن دانشـگاه هـا سـه حوزه اصلي در فرايند بين المللي شدن ميتوان مشاهده کرد: ١) انتقال دانش از يک کشـور بـه کشور ديگر از طرق مختلف ، از جمله رسانه ها (کتـاب هـا، رسـانه هـاي الکترونيکـي و وسـايل مشابه )، تحرک فيزيکي (کنفرانس ها، تحصيل خارج از کشور، تبـادل هيـأت علمـي و غيـره )، برنامه هاي درسي و طرح هاي پژوهشي مشترک و هم چنين آموزش فراملي منتقل ميشـود، ٢) 1 Zhan, Yu 2 Knight 3 Gacel 4 Rizvi 5 Kieran 6 Scott آموزش و پژوهش بين المللي از طريق برنامه هاي بين مرزي و فراملي، از راه دور و ساير اشکال بـين المللـي (بـه عنـوان مثـال دانـش زبـان خـارجي و مطالعـات منطقـه اي تطبيقـي و ارتباطـات بين المللي)، و ٣) برقراري ارتباط و گفتمان فراملي از طريق تحرک دانشجو و تحصـيل خـارج از کشور است (تايشلر١، ٢٠٠٤).
بين المللي شدن آموزش عالي، فرايندي است که به عنوان راهکـار و پاسخ منطقي براي چالش هاي برآمده از جهاني شدن توسط صاحب نظران آمـوزش عـالي و بـه 1 Teichler 2 Kudo دنبال آن دانشگاه هاي پيشرو در جهان مورد توجه قرار گرفته است و با توجـه بـه اينکـه اسـتقبال دانشگاه هاي خارجي براي همکاري با دانشگاه هـاي کشـور افـزايش يافتـه اسـت ، بنـابراين بايـد براساس رويکردي خاص و برنامه ريزي دقيق و مشخص ، در اين حوزه حرکت کرد.