چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان فشار والدین بر فرزندان در فرایند اکتساب خبرگی ورزشکاران دو و میدانی ایران بر مبنای مدل تکاملی مشارکت ورزشی بود. این تحقیق از نوع توصیفی است که به روش پیمایشی انجام گرفت. نمونه پژوهش شامل 42 نفر از ورزشکاران زن خبره دو و میدانی ایران بود که بهطور هدفمند و دردسترس انتخاب شدند. برای اندازهگیری دادهها از پرسشنامه تاریخچه تکاملی ورزشکاران هوپ وود (2013) استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل استنباطی برآوردهای خودگردان با 95 درصد اطمینان تحلیل گردید. نتایج نشان داد که 2/76 درصد از ورزشکاران در رده سنی 6-12 سال هیچگونه تمرین دوومیدانی نداشتند. با توجه به برآورد خودگردان با 95 درصد اطمینان میتوان گفت میانگین میزان فشار والدین بر ورزشکاران در ردههای سنی13-15 سال و 16 سال به بالا به میزان کم بودهاست. این یافتهها میتواند به مسئولین برای برنامهریزیهای آموزشی و به والدین برای قراردادن فرزندانشان در مسیر بهتر ورزشی و رسیدن به خبرگی راهگشا باشد.
خلاصه ماشینی:
تحليل ميزان فشار والدين در فرآيند اکتساب خبرگي ورزشکاران زن دو و ميداني ايران بر مبناي مدل تکاملي مشارکت ورزشي زهره مشکاتي ١*، ليلا کينژاد٢ ١- استاديار دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان (خوراسگان )، دانشکده تربيت بدني و علوم ورزشي، اصفهان ، ايران .
چکيده هدف از پژوهش حاضر بررسي ميزان فشار والدين بر فرزندان در فراينـد اکتسـاب خبرگـي ورزشکاران دو و ميداني ايران بر مبناي مدل تکاملي مشارکت ورزشي بود.
بـر اساس تحقيقاتي که به ارتباط بين والدين و پيشرفت آموزشي پرداخته شده است ، مشخص شـده که ميزان درک والدين و حمايت آنها باعـث تشـويق و مشـارکت در فعاليـت ورزشـي و لـذت بيشتر کودکان ميشود و انگيزه هاي دروني آنها براي ادامۀ فعاليت قويتر مـيشـود (اسـکانلان و لتويت ٣، ١٩٨٦).
يافته هاي پژوهش جدول ١ ميزان فشار والدين در رده هاي سني ٦ تا ١٢ سال ، ١٣ تا ١٥ سال و ١٦ سال بـه بـالا را نشان ميدهد.
براساس نتايج بدست آمـده ميـزان فشـار والـدين از رده هاي سني مختلف کم کم افزايش يافته و هر چقدر کودکـان بـه سـن بـالاتري مـيرسـيدند، ميزان فشار والدين هم افزايش مييافت اين مسأله طبيعتا به دليل ايـن اسـت کـه در سـنين پـايين کودکان تمرين تخصصي نداشتند و فعاليت هاي آنها در سطح بازي و لـذت بـوده اسـت .
Affective outcomes in competitive youth sport: the influence of intrapersonal and socialization factors.
The role of parental involvement in youth sport participation and performance.
Social psychological aspects of competition for male youth sport participants: III.
Social psychological aspects of competition for male youth sport participants: IV.