چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی چالش های پیش روی هوشمند سازی مدارس و اولویت بندی آنها در سطح دبیرستان های مرحله اول شهر بابل از دیدگاه مدیران انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع زمینه یابی بوده است. به منظور دست یافتن به هدف، چالش های هوشمند سازی مدارس در چهار دسته عوامل انسانی، زیر ساختی و فنی، اقتصادی و عوامل فرهنگی-آموزشی بعنوان مدل مفهومی تحقیق حاضر مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران دبیرستان های مرحله اول شهر بابل در نظر گرفته شد که تعداد آنها 27 نفر بوده است. به دلیل تعداد کم افراد نمونه گیری انجام نشده و نظر کل افراد جامعه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. با استفاده از نظر کارشناسان و خبرگان حوزه آموزش و پرورش پرسشنامه های مربوطه تهیه گردید. از آنجا که اجزاء متغیرهای مورد اندازهگیری از ادبیات موضوعی تحقیق گرفته شد و توافق خبرگان امر در مورد آنها ابتیاع شده بود پرسشنامه دارای اعتبار بوده است. ضریب آلفای کرونباخ (88/0) محاسبه شد و این بدین معنی بود که قابلیت اعتماد پرسش نامه در حد قابل قبولی بوده است. با جمعآوری دادهها و اطلاعات مورد نیاز، در قالب روش تحقیق کتابخانهای و میدانی، و نیز استفاده از تکنیک AHP ، به تعیین چالش های پیش روی هوشمند سازی مدارس و اولویت بندی آنها پرداخته شد. در نتیجه «عوامل زیرساختی و فنی» اولین رتبه ، «عوامل انسانی» دومین رتبه، «عوامل فرهنگی- آموزشی» سومین رتبه و «عوامل اقتصادی» چهارمین رتبه را دارا بوده است.
خلاصه ماشینی:
در چنین مدرسه ای یک دانش آموز هوشـمند، بـا صـرف وقـت بـر روی موضـوعات بـه شـکل مستمر، منابع و قابلیت های اجرایی خود را توسعه و تغییر می دهد و این نکته ای است که به مسئولان مدرسه اجازه میدهد تا با توجه به تغییرات به وجود آمده و افزایش سطح اطلاعات دانـش آمـوزان ، آنهـا را بـرای اخـذ اطلاعـات جدیـد آمـاده نماینـد( Tehran Smart Schools Landscape (Document, 2014 دانش آموزان در مدرسه هوشمند نقش یاددهنده و یادگیرنده را برعهده دارند.
در بین شاخص های مربوط به عوامل زیرساختی و فنی ؛ فراهم نبـودن زیرسـاخت هـای ارتبـاطی مورد نیاز همچون شبکه محلی و اتصال به اینترنت با کسب امتیاز٠/٢٠٦ در رتبه اول ، نبود امکانـات رایانه ای متناسب با تعداد دانش آموزان و معلمـان در مـدارس بـا کسـب امتیـاز٠/١٤٠ در رتبـه دوم ، کوچک بودن فضای آموزشی و تراکم زیاد دانش آموزان در کلاس درس و نداشـتن وقـت کـافی جهت تدریس با کسب امتیاز٠/١٣٠ در رتبه سوم ، کم تـوجهی بـه برنامـه ریـزی درسـی متناسـب بـا فن آوری اطلاعات و ارتباطات با کسب امتیاز٠/١١٣ در رتبه چهارم ، عدم مطابقت محتـوای تـدوین شده با نحوه آموزش الکترونیکی با کسب امتیاز٠/١٠١ در رتبه پنجم ، نبـود دسـتورالعمل ، قـوانین و مقررات جامع و مانع مربوط به راه اندازی مدارس هوشمند در وزارت خانه بـا کسـب امتیـاز ٠/٠٩٠ در رتبه ششم ، محدودیت دسترسی معلمان و دانش آموزان به اینترنـت در مـدارس بـا کسـب امتیـاز ٠/٠٨١ در رتبه هفتم ، عدم دسترسی همه ی دانش آموزان به رایانه در منزل با کسب امتیـاز ٠/٠٧٦ در رتبه هشتم ، نبود استانداردها و چارچوب های لازم برای تهیه و تولید محتوای الکترونیکـی ، طراحـی نامناسب و عدم جذابیت و کیفیت نرم افزارهای آموزشی موجود در بازار با کسب امتیـاز ٠/٠٦٣ در رتبه نهم قرارگرفتند.