چکیده:
این پژوهش به بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند بر عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار با استفاده از مدل هافمن در قلمرو زمانی 1390 تا 1394 پرداخته است. جهت آزﻣﻮن فرضیهها از ﻣﺪل رﮔﺮﺳﯿﻮن ﺧﻄﯽ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮه استفاده شده است. روش آﻣﺎری این پژوهش، روش دادههای ﻣﻘﻄﻌﯽ و ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ است. نتایج نشان داد بین نقد شوندگی سهام و تمام ابعاد بازاریابی رابطهمند بهجز ارزیابی روابط با سهامداران، رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. یافتههای دیگر پژوهش بیان کرد بین بازده سهام و تمام ابعاد بازاریابی رابطهمند به جز تعهد، رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. از سوی دیگر به بررسی تاثیر ابعاد بازاریابی رابطهمند بر روی هزینه سرمایه پرداخته شد که در مورد گرایش به روابط، ارزیابی روابط، تعهد و اعتماد با هزینه سرمایه شواهدی یافت نشد. اما ارتباط بین عمل متقابل و هزینه سرمایه رابطه مثبت و معناداری بدست آمد.
خلاصه ماشینی:
com 1- مقدمه امروزه با توجه به رشد روزافزون ظهور شرکتها و روند رو به افزایش پذیرش شرکتها در بورسهای اوراق بهادار در بین تمام کشورها، بازار سرمایه، سهام و سهامداران به موضوعاتی حائز اهمیت تبدیلشدهاند و شرکتها برای باقی ماندن در بازار سرمایه نیازمند جذب سهامداران و سرمایهگذاران بوده زیرا در عصر حاضر هزینه جذب سرمایهگذاران و سهامداران جدید به مراتب بیشتر از هزینه حفظ و نگهداری سهامداران فعلی بوده و نیازمند صرف زمان و تلاش مضاعف و بهکارگیری وجوه نقد مضاعف بوده که استفاده از این میزان وجه نقد خود باعث کاهش میزان سرمایه در گردش در دسترس شرکتها شده که در مراحل بعدی و در آیندهای نه چندان دور مشکلات بسیاری را برای شرکت و اقتصاد آن کشور به دنبال خواهد داشت.
. با توجه به مواد بیان شده، نتایج این پژوهش نشان داد بین نقد شوندگی سهام و تمام ابعاد بازاریابی رابطهمند بهجز ارزیابی روابط با سهامداران رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد.
همانگونه که نتایج این پژوهش نشان میدهد ابعاد بازاریابی رابطهمند که در این پژوهش تشکیلدهنده کیفیت مدیریت روابط با سهامداران است و هدف اصلی این پژوهش به چالش کشیدن روابط با سهامداران بوده که با متغیرهای مالی بازار سهام که برای سهامداران و شرکتها ازجمله نقد شوندگی سهام، بازده سهام و هزینه سرمایه که از درجه بالایی از اهمیت برخوردار است رابطه دارد.
290-297 Gummesson,Evert (1994) "Making Relationship Marketing Operational", International Journal of Service Industry Management, Vol. 5 Issue: 5, pp.
(2000) "Perceptions of relationship marketing among account managers of commercial banks in a Chinese environment", International Journal of Bank Marketing, Vol. 18 Issue: 7, pp.