چکیده:
سبک زندگی منعکسکننده ترجیحات افراد است که در عرصههای مختلف زندگی همچون اوقات فراغت، آداب سخن گفتن، نوع موسیقی، خرید و ... ظاهر بروز میکند. از سویی خرید کردن یکی از نمادهای سبک زندگی جدید به شمار می رود. خرید و پرسه زنی که بر اثر پیوند ناموزون عناصر سنتی و مدرن در زندگی روزمره فرد ایرانی پروبلماتیک شده است ، اکنون نشانه ای است با دلالت های معنایی گوناگون که در عرصه های گوناگون شهری به انحاء گوناگون خود را نمایان میسازد. پرسه زنی کنشی معطوف به ساختن فضایی فرهنگی و مقاومتی در برابر عناصر فرهنگ مسلط است. در روش شناسی نیز با کاربست مردم نگاری شهری از فن مصاحبه عمیق و مشاهده مشارکتی استفاده شده است . نمونه مورد مطالعه بر اساس شیوه نمونه گیری هدفمند و نظری انتخاب شده است. نتایج نشان می دهد که زن، خرید و قدرت، ذاتی کردن خرید زنانه، خرید مردانه و زنانه، سنخشناسی خرید و استراتژیهای خرید را می توان از عوامل تاثیرگذار بر خرید و پرسه زنی در مراکز خرید عنوان کرد.
خلاصه ماشینی:
زنـان در ميـان گـروه هـاي جامعـه بـه ويـژه در مقايسه با مردان از نظر هويـت يـابي بـا چـالش هـاي بـيش تـري مواجـه هسـتند؛ منـابع هـويتي زنـان بيش تر ناشي از جنسيت يا طبقۀ همسران آن ها بوده و همـواره بـا سرچشـمه هـايي ارتبـاط دارد کـه رويکرد مردانه آن را جهت ميبخشد؛ با وجود اين ، امروزه الگوي مصرف متفـاوت ميـان زنـان و مردان ، موجب ايجاد مجموعۀ متفاوتي از اولويت ها، ترجيحات و نگرش هاي ميان زنـان و مـردان شده است (بارلتا١، ٢٠٠٣).
امروزه مصرف و تلاش بـراي تغييـر سـبک زنـدگي بـه اساسـي تـرين مفهـوم جامعه تبديل شده است ، به گونه اي که ميتوان آن را پديده اي اجتمـاعي تلقـي کـرد کـه نيازهـاي چندگانه افراد را برآورده مي کند، با توجه به روند افزايشي حضـور زنـان در عرصـه هـاي مختلـف اجتماعي، انتظار مي رود گرايش به سبک زندگي مدرن افزايش يابـد.
لذا با توجه به مسائل گفته شده سـوال اساسـي پـژوهش حاضـر ايـن مسـاله اسـت کـه سبک زندگي شهري چگونه بر پرسه زني زنان در مراکز خريد شهر قزوين تأثير گذاشته است ؟ ادبيات و پيشينه تحقيق عسکري ندوشن و همکـاران (١٣٩٠) در مطالعـه اي تمـايلات مصـرفي را در ميـان زنـان شـهر يـزد بررســي کردنـد، ايــن تحقيـق نشــان داد کـه عــواملي چـون مشخصــه هـاي فــردي، وضــعيت اقتصـادي خـانوار و تحصـيلات والـدين و ميـزان اسـتفاده از رسـانه هـاي جمعـي و همچنـين بعــد خانواده والدين از متغيرهاي تأثيرگذار بر تمايلات مصرفي زنان شهريزد بوده است .
به عبـارت ديگـر، آنچنـان کـه داده هـاي ايـن پـژوهش نشان ميدهند، زنان بـه ميـانجي همـين کـنش گـري در عرصـه ي خريـد درصـدد نشـان دادن نـوعي تمايز و قدرت مندي ميـان خـود و مـردان هسـتند.