چکیده:
مطالعات نشان دادند که یکی از شایعترین مشکلات هیجانی کودکان پیش دبستانی اضطراب می باشد که ساعت خواب و بیداری از عوامل تاثیرگذار بر اضطراب عنوان شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی نوسانات ضربآهنگ روزانه و هفتگی عملکرد اضطراب کودکان پیش دبستانی بر اساس ریخت شناسی زمان شکل گرفته است. روش پژوهش از نوع علی مقایسه ای است. جامعه آماری، کودکان پیش دبستانی شهر تهران است که 100 کودک بر اساس روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. سپس در فواصل زمانی مختلف روز (8، 10، 13، و 15) و هفته (شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه) مورد آزمون اضطراب قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامة کرونوتایپ (صبحگاهی- عصرگاهی) کودکان، پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی و پرسشنامه خودسنجی اضطراب بود. داده ها بر اساس تحلیل واریانس آمیخته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که عملکرد اضطراب کودکان پیش دبستانی در طول روزهای مختلف هفته و ساعات مختلف روز متفاوت است (01/0 < P). همچنین بین عملکرد اضطراب کودکان پیش دبستانی صبحگاهی و عصرگاهی در محیط آموزشی در طول روز و هفته تفاوت معناداری وجود داشت (01/0 < P). با توجه به نتایج بدست امده می توان با برنامه ریزی در زمان کاهش عملکرد اضطراب کودکان در محیط اموزشی در بهبود عملکرد شناختی- هیجانی موثر بود.
خلاصه ماشینی:
با توجه به تأثير تفاوت هاي فردي ازجمله سن و ريخت هـاي زمـان شـناختي افـراد و همچنـين عوامل فرهنگي- اجتماعي در تعيين عملکردهاي هيجاني به ويـژه اضـطراب ، ايـن پـژوهش سـعي دارد بــراي اولــين بــار در بافــت فرهنگــي و اجتمــاعي شــهر تهــران بــه بررســي الگــوي زمــان روان شناختي ضرب آهنگ هاي عملکـرد اضـطراب کودکـان بپـردازد و ازآنجـاييکـه مشـکلات هيجاني کودکان پيش دبسـتاني بـه علـت چـالش هـاي محيطـي نظيـر زمـان شـروع مدرسـه و قطـع اجباري چرخه خواب وبيداري رايج است در مطالعه حاضر پرسشـهاي زيـر مطـرح مـيشـوند: ١- آيا اضطراب کودک پيش دبستاني در محيط آموزشـي در طـول روز و هفتـه متفـاوت اسـت ؟ ٢- آيا اضطراب کـودک پـيش دبسـتاني صـبحگاهي در مقايسـه بـا بينـابيني و عصـرگاهي در محـيط آموزشي در طول روز و هفته متفاوت است ؟ روش پژوهش روش پژوهش حاضر از نوع علي مقايسـه اي اسـت و جامعـه آمـاري بـر اسـاس نمونـه گيـري هدفمند انتخاب شدند به اين ترتيب که در ابتدا با جستجو در مراکز پـيش دبسـتاني منطقـه ٨ شـهر تهران ، با توجه به هدف پژوهش ، يک مرکز پيش دبسـتاني کـه در هـر دو شـيفت صـبح و بعـد از 1 Zargar, Y.
٠٥ (به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار (١): اثر اصلي چرخه هفتگي بر عملکرد اضظراب کودکان پيش دبستاني در ابزار خودسنجي همانطور که در نمودار (١) مشاهده ميشود بيشترين اضطراب در ابـزار خودسـنجي مربـوط بـه روز سه شنبه بوده و کمترين اضطراب نيـز در روز يکشـنبه و چهارشـنبه مشـاهده شـده اسـت کـه تفاوت اين دو روز با روز سه شنبه معنادار است .