چکیده:
اهداف: بررسی میزان رضایت جانبازان دچار قطع عضو، از پروتز و سرویسدهی در مراکز بهداشتی درمانی بهمنظور پیبردن به مشکلات و رفع آنها بسیار حایز اهمیت است. هدف این مطالعه، ارزیابی میزان رضایت جانبازان استفادهکننده از پروتز و خدمات پروتزی در مرکز ارتوز و پروتز کوثر تهران بود.
ابزار و روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1394، 100 نفر از جانبازان با قطع عضو ترانستیبیال استفادهکننده از پروتز اندام تحتانی مرکز کوثر تهران (ایران) بهصورت سرشماری در مطالعه شرکت کردند. رضایت این افراد از پروتز و خدمات پروتزی توسط پرسشنامه رضایتسنجی OPUS (بررسی استفادهکنندگان ارتوز و پروتز) مورد ارزیابی قرار گرفت. آنالیزهای آماری بهکمک نرمافزار SPSS 22 و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، آزمون پستهوک و آزمون مجذور کای انجام شد.
یافتهها: میانگین نمره رضایت از پروتز 11.62±45.94 بود که بیشترین امتیاز مربوط به آسان پوشیدهشدن پروتز و کمترین امتیاز مربوط به هزینههای تعمیر و تعویض قطعات پروتزی بود. همچنین میانگین نمره رضایت از خدمات 22.14±65.77 بهدست آمد که بیشترین امتیاز مربوط به ادب و احترام مناسب کارمندان و کمترین امتیاز مربوط به آموزش دریافتشده برای استفاده و نگهداری از پروتز بود.
نتیجهگیری: رضایت جانبازان قطع عضو ترانستیبیال از پروتز و خدمات پروتزی در سطح نسبتا بالایی است، اما این نسبت در مورد هزینههای مربوط به تعمیر و تعویض قطعات پروتزی و آموزش کافی بهمنظور استفاده و نگهداری از پروتز کاهش مییابد.