چکیده:
هدف اصلی از اجرای این پژوهش، شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر نگهداشت اعضای هیئت علمی در آموزش عالی بود. از روش کیفی-کمی، با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسشنامه بهره گرفته شد. نخست از طریق مصاحبه عمیق با 16 خبره که با روش نمونهگیری گلوله برفی شناسایی شدند، دادهها گردآوری و با استفاده از روش تحلیل تم، تحلیل شدند. دادههای شناسایی شده بر اساس میزان تشابه مفهومی، دستهبندی و ترکیب شده و 42 مقوله فرعی، 19 مقوله اصلی و در نهایت 8 مؤلفه (عامل) استخراج شد. سپس بهمنظور دریافت نظرات 16 خبره، در مورد اولویت هر یک از عوامل شناسایی شده، از پرسشنامه استفاده شد. دادههای این مرحله با استفاده از نرمافزار اکسل تجزیهوتحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد عامل فضای پژوهش، بیشترین تأثیر را در نگهداشت اعضای هیئت علمی در دانشگاه دارد. فضای آموزش و یادگیری، تأکید بر شایستهگزینی، شرایط کاری، سازوکارها و فرایندها، حمایت سازمانی، محیط کار و فضای فرهنگی دانشگاه در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
خلاصه ماشینی:
شناسايي و اولويت بندي عوامل مؤثر بر نگهداشت اعضاي هيئت علمي در آموزش عالي با استفاده از تکنيک TOPSIS Identifying and Ranking the Factors Affecting Retention of Faculty Members in Higher Education Using TOPSIS Technique تاريخ دريافت مقاله : ٩٦/١١/١٦ حکيمه حسنقليپور* مجتبي اميري** هدف اصلي از اجراي اين پژوهش ، شناسايي و رتبه بندي عوامل مؤثر بر نگهداشت اعضاي هيئت علمي در آموزش عالي بود.
جدول (١) عوامل مؤثر بر نگهداشت اعضاي هيئت علمي در پژوهش هاي پيشين نام محقق سال عوامل مؤثر بر نگهداشت اعضاي هيئت علمي جو تدريس و آموزش ، توسعه حرفه اي و شخصي، شرايط کاري، موقعيت و شهرت ورهاگن ٢٠٠٥ دانشکده ، ارزش ها و فرهنگ دانشکده ، جو پژوهشي و در نهايت محيط کاري عـدالت در جبـران خـدمات ، مشـارکت در تصـميم گيـري، برخـورداري از بهتـرين کومار ٢٠٠٦ همکاران ، تعادل کار و زندگي، ارزيابي عملکرد شفاف ، آزادي اعضاي هيئت علمي توجه استراتژيک به توانمنديها، ايجـاد فرصـت مطالعـاتي، تعـادل کـار و زنـدگي، لاوانيا و ٢٠١١ شناخته شدن از سوي مديران ، توجه به عملکرد فوق العـاده ، اسـتفاده از برنامـه هـاي همکاران توسعه فردي، آشناسازي اعضاي هيئت علمي با خط مشيها و رويه هاي موجود عوامل دروني (رهبري، عدالت توزيعي، حقوق و مزايا، محيط کار) و عوامل بيرونـي نت و همکاران ٢٠١٢ (فرصت ترفيع ، آموزش و توسعه ، استقلال و به رسميت شناختن ) تورانگو و خصوصيات شخصي، محتواي شغلي، محيط کاري و حمايت سازماني، ويژگيهـاي 2013 همکاران خارجي جبران خدمات ، پاداش و به رسميت شناختن ، فرصـت ارتقـا و رشـد، مشـارکت در لاهکار و ٢٠١٣ تصميم گيري، تعادل کار- زندگي، محيط کـار، آمـوزش و توسـعه ، رهبـري، امنيـت همکاران شغلي اجاز و اکبر ٢٠١٥ آموزش و توسعه ، ارزيابي عملکرد، جبران خدمات ، توانمندسازي کاهش حجم کار، استخدام افراد واجد شرايط ، ارائه خـدمات باکيفيـت بـه اعضـاي مکولو و ٢٠١٧ هيئت علمي، ارتقا بر اساس عملکرد، ارائه حقوق و مزايـاي متناسـب ، تعامـل ميـان همکاران همکاران ، ارائه پاداش هاي رقابتي و به طور کلي ايجاد محيط کار مطلوب افجه و صالح توسعه سازماني، توسعه فردي، فرايند اجتماعي شـدن ، مشـارکت در تصـميم گيـري، 1392 غفاري حضور منعطف و شناور طهماسبي و جو پژوهش ، برند دانشگاه ، شرايط کاري، جو تـدريس و آمـوزش ، محـيط کـاري و 1391 همکاران توسعه حرفه اي مطالعات بررسي شده نشان ميدهد که موضوع نگهداشت اعضاي هيئت علمي در آموزش عالي، يک مبحث جديد در کشور است و مطالعاتي هم که صورت پذيرفته بود بيشتر در قالب شناسايي عوامل مؤثر بر نگهداشت اعضاي هيئت علمي بوده و اولويت بندي و اهميت آنها مورد توجه قرار نگرفته بود.