چکیده:
رفتارهای نوجوانان و علل و نتایجی که برای فرد و محیط پیرامون ببار میآورند، از مسائل بسیار حساس در جامعهشناسی به شمار میآیند و بطور دقیق مورد توجه قرار میگیرند. تحقیق حاضر به بررسی تعارضات خانوادگی و اثر آن بر رفتارهای تهاجمی نوجوانان پرداخته است. در این تحقیق جهت تنظیم چارچوب نظری از نظریههای ناکامی و یادگیری اجتماعی استفاده شده است. دادههای تحقیق با استفاده از روش پیمایشی و با تهیه پرسشنامه خود گزارشی در شهر شیراز و داراب جمع آوری و اطلاعات مربوط به 1250 دانش آموز دختر و پسر مشغول به تحصیل است. جهت انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای استفاده شده است. تحلیل آماری این بررسی نشان میدهد که هم در کل جمعیت و هم به تفکیک شهرهای داراب و شیراز رابطه معنیدار مثبتی بین متغیرهای تعارضات والدین، تعارضات والدین با فرزندان در خانه و خارج از خانه با رفتارهای تهاجمی نوجوانان وجود دارد. در نهایت نتایج با استفاده از نرم افزار لیزرل مدل تحقیق مورد آزمون قرار گرفت و نتایج نشان داد که متغیرهای محل سکونت (شیراز)، جنسیت (مرد)، درآمد خانواده (به عنوان متغیرهای زمنیه ای) و تعارضات خانوادگی میتوانند 53 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبین کنند. در مجموع مطالعه حاضر وجود رابطه بین روابط خانوادگی و رفتارهای تهاجمی نوجوانان را تأیید می کند و بر اهمیت نقش و رفتار خانواده در ارتقای بهداشت روانی نوجوانان دختر و پسر تأکید می کند.
خلاصه ماشینی:
تحليل آماري اين بررسي نشان ميدهد که هم در کل جمعيت و هم به تفکيک شهرهـاي داراب و شيراز رابطه معنيدار مثبتـي بـين متغيـرهـاي تعارضـات والـدين ، تعارضـات والـدين بـا فرزندان در خانه و خارج از خانه با رفتارهاي تهاجمي نوجوانان وجود دارد.
عـدم مهـار رفتـار تهـاجمي عـلاوه بـر اينکه ميتواند باعث ايجاد مشکلات بين فردي، بزه و تجاوز به حقوق ديگـران شـود، مـيتوانـد درون ريزي شده و زمينه ساز انواع مشکلات جسمي، رواني و آسيب هاي جدي اجتماعي شود، رفتارهاي تهـاجمي در همـه سـنين کـودکي، نوجـواني، جـواني و بزرگسـالي وجـود دارد ولـي بيشترين زمينه بروز و ظهور رفتارهاي تهاجمي در سـنين نوجـواني اسـت ، کـه پيشـگيري از ايـن مشکل و کاهش آن همچنين آگاهي خانواده ها، مديران و معلمان مدرسه از علائم و علل ايجـاد آن و نيز راه هاي برخورد با اين مساله اجتماعي را کـاملا ضـروري مـيکنـد.
جدول ٣- آزمون رابطه بين تحصيلات پدر و مادر با متغيرهاي مستقل و رفتارهاي (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول شماره ٤ نتايج آزمـون همبسـتگي بـين ميـزان تحصـيلات پـدر و مـادر و متغيـرهـاي تعارض والدين ، تعارض والدين با فرزندان در خانـه و در مقابـل ديگـران و رفتارهـاي تهـاجمي نوجوانان به تفکيک دو شهر شيراز و داراب را نشان ميدهد.
يافته هاي اين پژوهش نشان ميدهد که بين رفتارهاي تهاجمي نوجوانان و تعارضات والـدين با يکديگر و با فرزندانشان رابطه مثبت و قوي وجود دارد.