چکیده:
مسیحیت پنطیکاستی فرقهای پروتستانی است که در ابتدای قرن بیستم و بر پایة روحالقدسمحوری به وجود آمده است. پنطیکاستیها معتقدند که همة اقشار جامعه توانایی دریافت روحالقدس را دارند. از اینرو، از نگاه پنطیکاستیها، آزادی در روحالقدس آموزهای است که به انعطاف بالای این جنبش در اتخاذ استراتژیهای تبشیری و عبادی، دریافت عطایا و اموری از این دست منجر شده است؛ لیکن نگاه گزینشی پنطیکاستیها به این آموزه و ابداعات آنها در این آموزه، بههمراه نقد جدی کتاب مقدس بر اصل روحالقدسمحوری، از جمله اشکالاتی است که بر این آموزه وارد شده است. از اینرو این پژوهش درصدد است تا با بررسی و تحلیل علمی این آموزه، تحقیقی مبسوط در اینباره ارائه دهد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه پنطیکاستیها روحالقدسمحورند و معتقدند که هر کسی توانایی دریافت روحالقدس را داراست ـ که از آن با عنوان آموزة آزادی در روحالقدس یاد میکنند ـ و با توجه به اینکه تاکنون هیچگونه تحقیق علمی مدونی دربارة این آموزه صورت نگرفته است، و همچنین با عنایت به اینکه جنبش پنطیکاستی امروزه با تأکید بر این آموزه، از پرطرفدارترین فرقههای مسیحی در سراسر عالم قلمداد میشود، بررسی تحلیلی این آموزه از میان مکتوبات پنطیکاستی و نقد آن بر مبنای آیات کتاب مقدس و حقایقی که در پس اقدامات تبشیری پنطیکاستیها وجود دارد، از مهمترین اهداف این پژوهش است.
این امور در میان تمام فرقههای پنطیکاستی و کاریزماتیک وجود دارد، و همه پذیرفتهاند که آزادی در روح بهعنوان مشخصة ممتاز این جنبش، کرانههای جدید را به سوی آنان گشوده و سبب جذب افراد بیشماری از دیگر فرقههای مسیحی و سایر ادیان الهی و غیر الهی به جنبش شده است.
برخی از پنطیکاستیها برای آنکه از این پیام صریح کتاب مقدس شانه خالی کنند، عنوان میکنند که این پیام در واقع صرفا برای مردم قرنتی بوده است و چون پولس در آن زمان درگیر مسائل فرهنگی مرتبط با قرنتیان بود، ازاینرو نمیتوان آنرا به امروز پیوند زد؛ و در واقع بهنوعی مرجعیت پولس را در این زمینه زیر سؤال میبرند؛ لیکن پولس در اول قرنتیان 14: 37 پاسخ این اتهامات را از قبل داده است: «اگر ادعا میکنید که عطای نبوت یا سایر عطایای روحالقدس را دارید، پس اولین کسانی باشید که دریابید آنچه که میگویم، احکام خود خداوند است».