چکیده:
در تعاریف متفاوت مدیریت سود، روی این موضوع که مدیریت سود با هدف گمراه نمودن (دستاندرکاران) بازار سرمایه انجام میشود، تمرکز میگردد. با این حال، به این پرسش که آیا بازار سرمایه توان تشخیص استراتژیهای مختلف مدیریت سود را دارد یا خیر، پاسخی داده نشده است. در این پژوهش، پس از سنجش معیارهای مختلف مدیریت سود واقعی و مدیریت سود حسابداری (اقلام تعهدی) در سطح صنعت، به منظور ارزیابی توان بازار در تشخیص مدیریت سود واقعی و مدیریت سود حسابداری، از تکنیک معادلات همزمان غیرخطی و آزمون میشکین (1983) با دادههای ترکیبی 117 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1394-1381 استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که در مجموع، بازار اوراق بهادار تهران قادر به تشخیص مدیریت سود حسابداری و مدیریت سود واقعی (از طریق دستکاری مخارج اختیاری) است. با این وجود، یافتههای پژوهش بیانگر آن است که مدیران توانستهاند با اتّخاذ سیاست مدیریت سود واقعی از طریق دستکاری فعالیتهای فروش، تولید و فروش داراییها، در کل موجب گمراهی بازار سرمایه شوند.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش ، پس از سنجش معيارهاي مختلف مديريت سود واقعي و مديريت سود حسابداري (اقلام تعهدي) در سطح صنعت ، به منظور ارزيابي توان بازار در تشخيص مديريت سود واقعي و مديريت سود حسابداري، از تکنيک معادلات همزمان غيرخطي و آزمون ميشکين (١٩٨٣) با داده هاي ترکيبي ١١٧ شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زماني ١٣٩٤-١٣٨١ استفاده شده است .
با اين وجود، استانداردهاي حسابداري، قوانين وضع شده (مانند قوانين مالياتي) و همچنين حسابرسيهاي سختگيرانه باعث شده تا امکان انجام مديريت سود از 1 Earnings Management 2 Earnings Manipulations 3 Income Smoothing 4 Healy and Wahlen 5 Discretionary Accruals 6 Real Earnings Management 7 Kim & Sohn 8 Accruals طريق اقلام تعهدي کاهش يابد و مديران شرکت ها براي دستيابي به سود مورد انتظار، به سوي دستکاري فعاليت هاي واقعي واحد تجاري روي آورند (رويچوداري ١، ٢٠٠٦).
همچنين ، نتايج پژوهش ژائو و همکاران ٩ (٢٠١٢) بيانگر آن است که تلاش 1 Graham 2 Chen 3 Visvanathan 4 Garcia Osma 5 Stubben 6 Bias 7 Discretionary Revenue 8 Zang 9 Zhao مديران براي حفظ کنترل بر شرکت هاي تابعه ، باعث کاهش فشار آنان نسبت به اجراي مديريت سود واقعي در آن شرکت ها ميشود؛ زيرا مديران شرکت هاي مادر تمايل خاصي جهت ارائه تصويري بهتر از شرکت هاي تابعه ندارند.
با تفسيري مشابه ، نتايج نشان ميدهد که بازار سرمايه ، توان تشخيص مديريت سود واقعي از طريق دستکاري فعاليت هاي توليد و فروش داراييها را ندارد و اين امر بيانگر رد فرضيه هاي دوم و چهارم پژوهش است .