چکیده:
تربیت حسابداران لایق یکی از مهمترین دغدغههای نظامهای آموزشی و حرفهای کشورهاست. که میتواند منجر به تقویت حرفه و ارتقاء آن به یک علم دانشگاهی شود. بر این اساس بررسی مهارتهای مورد نیاز دانشآموختگان حسابداری امری ضروری به نظر میرسد. لذا هدف اصلی این پژوهش ارائه الگویی برای شناسایی و رتبه بندی مهارت های مورد نیاز دانشآموختگان حسابداری از دیدگاه شاغلین حرفه حسابداری با استفاده از روش معادلات ساختاری می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ گردآوری دادهها از نوع پیمایشی است که برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامهای محقق ساخته شامل 34 متغیر مربوط به دانش و مهارت آموزش حسابداری، پس از انطباق با شرایط محیطی ایران، استفاده گردید. نتایج آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بیانگر پایایی قابل قبول پرسشنامه پژوهش بود. نتایج حاصل از تحلیل 126 پرسشنامه دریافتی از مدیران مالی شرکتهای بورسی نشان میدهد که از نظر شاغلین حرفه، اهمیت مهارتهای تخصصی حسابداری از سایر مهارتها بیشتر بوده و پس از آن مهارتهای تحلیلی، ارتباطی، شخصیتی، افزایش قابلیتها، مدیریت استراتژیک و رهبری به ترتیب اولویت قرار گرفتند. یافته های این پژوهش می تواند برای سیاستگذاران آموزش کشور و حرفه از جهت تربیت دانشجو و آماده سازی نیروی انسانی و ارتقاء تجربیات حرفه ای مفید باشد و شکاف بین آموزش و عمل را برطرف نماید.
خلاصه ماشینی:
لذا هدف اصلي اين پژوهش ارائه الگويي براي شناسايي و رتبه بندي مهارت هاي مورد نياز دانش آموختگان حسابداري از ديدگاه شاغلين حرفه حسابداري با استفاده از روش معادلات ساختاري ميباشد.
پژوهش حاضر از لحاظ گردآوري داده ها از نوع پيمايشي است که براي جمع آوري داده هاي مورد نياز از پرسشنامه اي محقق ساخته شامل ٣٤ متغير مربوط به دانش و مهارت آموزش حسابداري، پس از انطباق با شرايط محيطي ايران ، استفاده گرديد.
بنابراين 1 Edgard 2 Lin et al 3 McDonald 4 Ahadiat & Martin پژوهش حاضر در پي يافتن پاسخي به اين سؤال است که براي ورود دانش آموختگان حسابداري به حرفه چه مهارت ها و مؤلفه هايي مورد نياز است ؟ علاوه بر اين ، اولويت بندي آن ها به چه صورت ميباشد؟ انتظار ميرود نتايج اين پژوهش بتواند دستاوردها و ارزش افزوده علمي به شرح زير داشته باشد: اول اينکه نتايج پژوهش ميتواند موجب گسترش مباني نظري پژوهش هاي گذشته در ارتباط با آموزش حسابداري شود.
دوم اينکه ، شواهد پژوهش نشان خواهد داد که از ديد شاغلين در حرفه حسابداري چه مهارت هايي براي جذب دانش آموختگان اين رشته در بازار کار مورد نياز است که اين موضوع ميتواند اطلاعات سودمندي را در اختيار تدوين کنندگان سرفصل هاي دروس دانشگاهي، متوليان امر آموزش و دانشجويان حسابداري قرار دهد.
آلفاي کرونباخ و پايايي ترکيبي مؤلفه هاي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) مأخذ: يافته هاي پژوهش ٦-٣- رتبه بندي مهارت هاي آموزش حسابداري براي شناسايي و رتبه بندي مهارت هاي مورد نياز حسابداران از تحليل عاملي مرتبه دوم استفاده شده است .