چکیده:
امروزه محیط زیست و حفظ آن یکی از مهمترین چالشهای جوامع بشری است. فاجعه زیست محیطی نه تنها آرامش و امنیت زندگی انسان را متأثر میسازد، بلکه سلامتی و هستی را در معرض تهدید جدی قرار میدهد. در این بین، آموزش را میتوان به عنوان عاملی در نظر گرفت که به افراد برای ایجاد یک درک درست و حساسیت نسبت به محیط زیست و مسائل مرتبط با آن کمک میکند. در این مقاله که به صورت کتابخانهای انجام شده است، به بررسی تأثیر عوامل آموزشی به تفکیک مخارج آموزشی دولت، تعداد دانشجویان، تعداد دانشآموزان، تعداد مدارس و نرخ باسوادی بر شاخص رفتارهای زیست محیطی (انتشار گاز دی اکسیدکربن) در ایران طی دورههای زمانی 1395-1361 پرداخته شده و برای برآورد اثرات متغیرها نیز از تکنیک اقتصادسنجی به شیوه خود توضیحبرداری با وقفههای گسترده (ARDL) استفاده شده است. نتایج نشان میدهد افزایش شاخصهای آموزشی منجر به کاهش آلودگی محیط زیست در ایران طی دورههای زمانی مورد بررسی میشود.
خلاصه ماشینی:
«مطالعات جامعه شناسي » سال يازدهم ، شماره چهل و دوم ، بهار ١٣٩٨ ص ص ٣٩-٢٣ بررسي تأثير عوامل آموزشي بر رفتارهاي زيست محيطي در ايران 1 سيدعلي پايتختي اسکوئي 2 محمود بابازاده 3 لاله طبقچي اکبري تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٧/٩/٩ تاريخ پذيرش نهايي مقاله : ١٣٩٨/٣/٢٥ چکيده امروزه محيط زيست و حفظ آن يکي از مهم ترين چالش هاي جوامع بشري است .
در اين مقاله که به صورت کتابخانه اي انجام شده است ، به بررسي تأثير عوامل آموزشي به تفکيک مخارج آموزشي دولت ، تعداد دانشجويان ، تعداد دانش آموزان ، تعداد مدارس و نرخ باسوادي بر شاخص رفتارهاي زيست محيطي (انتشار گاز دي اکسيدکربن ) در ايران طي دوره هاي زماني ١٣٩٥-١٣٦١ پرداخته شده و براي برآورد اثرات متغيرها نيز از تکنيک اقتصادسنجي به شيوه خود توضيح برداري با وقفه هاي گسترده (ARDL) استفاده شده است .
جدول شماره (٣): نتايج آزمون کرانه ها مقدار آماره F 10/9871 تعداد متغيرها 5 سطح معنيداري ١% %10 %5 %2/5 حد بالا و پايين I(0) I(1) I(0) I(1) I(0) I(1) I(1) I(0) مقادير 3/41 4/68 2/96 4/18 2/62 3/79 2/26 3/35 منبع : يافته هاي تحقيق از آن جائي که ، مقدار آماره F محاسباتي برابر با ١٠/٩٨٧١ ميباشد و بيشتر از مقدار بحراني حد بالايي در سطوح معنيداري ١%، ٢/٥%، ٥% و ١٠% درصد ميباشد، لذا يک رابطه تعادلي بلندمدت بين شاخص هاي جامعه شناختي عوامل آموزشي (مخارج آموزشي دولت ، جمع تعداد کل دانش آموزان در مقاطع ابتدايي، راهنمايي و متوسطه ، جمع تعداد کل دانشجويان دانشگاه هاي دولتي و آزاد، تعداد کل مدارس و نرخ باسوادي) با شاخص رفتارهاي زيست محيطي (انتشار گاز دي اکسيدکربن ) وجود دارد.