چکیده:
فضایل و مناقب اهلبیت علیهم السّلام یکی از مسائلی است که در میان تمام مسلمانان، بهویژه اهلسنت، قابلتوجه بوده و کتابهای زیادی دراینباره نگاشته شده است. مراد از اهلبیت علیهم السّلام در این مقاله، خاندان رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم یعنی حضرت علی علیهالسّلام، حضرت زهرا علیها السّلام، امام حسن علیه السّلام، امام حسین علیه السّلام و نه فرزند معصوم ایشان است. آیات و روایات زیادی بر فضایل اهلبیت علیهم السّلام دلالت دارد و اکثر علمای اهل بیت علیهم السّلام را مدح میکند، اما غالبا با روشهای مختلف، منکر فضایل و مناقب آنان شده و حتی بعضا آن بزرگواران را مورد تنقیص و توهین نیز قرار داده است. این نوشتار، ابتدا دیدگاه ابنتیمیه درباره اهلبیت علیهم السّلام را بررسی، و سپس نقدهای علمای اهلسنت درباره دیدگاههای ابنتیمیه در این زمینه را نقل میکند.
خلاصه ماشینی:
صاحب تفسیر المیزان نیز دربارۀ اینکه مراد از اهلبیت چه کسانی هستند، مینویسد مراد از اهلبیت در این آیه، پیامبر اکرم(، حضرت علی(، فاطمه( و حسنین( است.
احمد بن حنبل و متقی هندی از رسول خدا( نقل کردهاند که خطاب به حضرت زهرا( فرمودند: «آیا راضی نمیشوی من تو را به ازدواج کسی درآورم که اولین فرد مسلمان بوده و از همه بیشتر علم دارد و حلمش از دیگران عظیمتر است؟» دربارۀ علم امام صادق( نیز در منابع اهلسنت روایاتی آمده است.
2. دیدگاه ابنتیمیه در رابطه با مقام قضایی حضرت علی( ابنتیمیه همچنین شایستگی حضرت را در مقام قضاوت نیز انکار میکند و دربارۀ حدیث رسول الله( که فرمودند: «أقضاکم علی»، مینویسد: این حدیثی است که ثابت نیست و سندی ندارد تا آنکه به آن استدلال شود.
مولوی غازیپور میگوید: «اگر پیامبر اکرم( فرمودهاند که معاذ اعلم است، در جای دیگر نیز فرمودهاند که بهترین قاضی حضرت علی [(] است و بهاتفاق همۀ علمای اهلسنت، این حدیث صحیح است».
5. دیدگاه ابنتیمیه در رابطه با فضایل و مناقب حضرت زهرا( ابنتیمیه دربارۀ فضایل حضرت فاطمه( نیز با بیانصافی برخورد میکند و حدیثی مبنی بر «غضب خدا بهواسطۀ غضب فاطمه( است» را رد مینماید و مینویسد: این مطلب، نسبت دروغ به پیامبر اکرم( است؛ زیرا چنین روایتی در کتب حدیثی معروف نه به سند صحیح و نه حسن وارد نشده است و هرکسی که خدا و رسولش از او راضی باشد، ضرری ندارد که یکی از خلایق نسبت به او غضبناک شود.