چکیده:
ویژگیهای محیط تحصیلی دانشگاهی در عصر حاضر بهطور بنیادی متفاوت از گذشته است. دانشگاهها با واقعیتهای جدیدی مانند تحولات تکنولوژیکی، رقابت، رشد توقعات جامعه و دانشجویان، محدودیتهای مالی و رشد فزاینده تغییر روبهرو هستند. این واقعیتهای محیطی برای آموزش عالی بوجود آمده که تشابهی با محیطهای قبلی ندارد و به انواع مختلفی از تخصصها در محیط و اقتصاد جدید نیاز دارد. دانشگاهها دیگر نمیتوانند با ساختارها و راهبردهای قدیمی، دانشجویان را برای محیط جدید آماده کنند و باید به سمت استفاده از متغیرهای مدرن سازمانی حرکت کنند. هدف این پژوهش بررسی انطباقپذیری دانشگاه المصطفی قم با مولفههای سازمان یادگیرنده، چابک وکوآنتومی بود. نوع پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری شامل تمام کارکنان ستاد مرکزی دانشگاه المصطفی به تعداد حدود 300 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقهای 168 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه سازمان یادگیرنده، سازمان چابک و سازمان کوآنتومی استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و سازه استفاده، و پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای سازمان یادگیرنده 94/0، سازمان چابک 88/0 و سازمان کوانتومی 78/0 برآورد گردید. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و استنباطی (ضریب همبستگی، آزمون تی و مدل معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزار SPSSو Lisrel انجام گردید. نتایج نشان داد که میانگین همه ابعاد سازمان یادگیرنده بجز مولفه مهارت فردی از حد متوسط بیشتر، میانگین همه مولفههای سازمان کوانتومی از حد متوسط، کمتر و سازمان چابکاز حد متوسط بیشتر بود. همچنین بین سازمان یادگیرنده و سازمان چابک 66/0 همبستگی مثبت و معنادار، بین سازمان یادگیرنده و کوانتومی 22/0 همبستگی مثبت و معنادار و بین سازمان چابک و کوانتومی 11/0 همبستگی مثبت و غیر معنادار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی میزان انطباق پذیری دانشگاه المصطفی قم با مؤلفه های سازمان 1 یادگیرنده ، سازمان چابک و سازمان کوآنتومی از دیدگاه کارکنان حمید رحیمی و مجتبی محمد علیزاده کرانی تاریخ دریافت : ١٣٩٨/٠١/٢٤ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/٠٤/١٠ چکیده ویژگیهای محیط تحصیلی دانشگاهی در عصر حاضر به طور بنیادی متفاوت از گذشته است .
الگوهای متعددی برای توسعه و سنجش چـابکی در ادبیات ارائه شده است که در ادامـه بـه یکی از مهمترین آنها اشاره میشود که الگوی شریفی و ژانگ اسـت ؛ ایـن الگـوی مفهـومی، کـه برای استقرار چابکی در سازمانها پیشنهاد شده ، شامل چهار بخش است : انعطاف پـذیری سـازمانی به عنوان درجه ای که هر سازمان در مورد توانمندیهای مدیریتی گوناگون و سرعت فعال کردن این توانمندیها به منظور کنترل توانایی مدیریت و بهبـود امکـان مـدیریت سـازمان اشـاره دارد (فلتـو و همکاران ، ٢٠١١).
میزان انطباق پذیری دانشگاه المصطفی با مؤلفه های سازمان یادگیرنده از حد متوسـط بـالاتر است .
182 ب ) بخش استنباطی برای تعیین میزان انطباق پذیری دانشگاه المصطفی با مؤلفه های سازمان یادگیرنـده ، سـازمان چابک و سازمان کوانتومی از دیدگاه پاسخ دهندگان و مقایسه آن با میانگین فرضـی و نظـری (در اینجا نمره ٣)، از آزمون تی تـک نمونـه ای اسـتفاده ، و نتـایج آن در جـداول (٢، ٣، ٤) ارائـه شـده است .
تعیین میزان انطباق پذیری دانشگاه المصطفی با مؤلفه های سازمان یادگیرنده (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول (٣) نشان داد تنها مؤلفه مهارت فردی با میانگین ٢/٩٣ از حد متوسط کمتر و با سطح معناداری ١٩٤.