چکیده:
هدف: با توجه به تاثیری که نوع نگرش نسبت به خداوند بر ابعاد مختلف سلامت افراد دارد، پژوهش حاضر با هدف الگوسازی معادلات ساختاری ارتباط بین تصور مثبت و منفی از خداوند با مولفههای سلامت روان (اضطراب، استرس و افسردگی) در دانشآموزان انجام شد. روش: این پژوهش، با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بر روی نمونهای به تعداد 240 نفر از دانشآموزان دختر و پسر شهر اردبیل در سال تحصیلی 96-95 انجام گرفت. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای تصور از خدا (RSI) و مقیاس اضطراب، استرس و افسردگی لویندا گردآوری و با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری، آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون t تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که تصور مثبت و منفی از خدا میتواند سلامت روانی (اضطراب، استرس و افسردگی) دانشآموزان را پیشبینی کند، بدین صورت که تصور مثبت از خدا با علایم اضطراب، استرس و افسردگی پایین و تصور منفی از خدا با علایم اضطراب، استرس و افسردگی بالا رابطه معنی داری داشتند (001/ 0 >P ). همچنین طبق مدل معادلات ساختاری، ضرایب مسیر تصور مثبت از خدا به اضطراب، استرس و افسردگی، منفی و معنادار و ضرایب مسیر تصور منفی از خدا به اضطراب، استرس و افسردگی، مثبت و از لحاظ آماری معنادار بودند (05/ 0≥ P). بطوریکه پیشبینیکنندههای اضطراب، استرس و افسردگی که در مدل حاضر هستند (تصور مثبت از خدا و تصور منفی از خدا)، به ترتیب 8/ 27، 6/ 40 و 42/ 0 درصد واریانس آنها را تبیین کردند. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که نوع تصور از خدا در پیشبینی سلامت روانی دانشآموزان نقش معنیداری. لذا آموزش تصور مثبت از خداوند و ارائه زمینههای مذهبی در کلاس در طول دوران تحصیل و کلاسهای فوق برنامه، در ارتقا بهداشت روانی دانشآموزان میتواند نقش موثری ایفا کند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مطالب فوق و نظر به اینکه پژوهش خیلی محدودی در خصوص تأثیر نوع تصور از خدا در سلامت روانی بالاخص اضطراب، افسردگی و استرس صورت گرفته، این مطالعه به دنبال الگوسازی معادلات ساختاری ارتباط بین تصور مثبت و منفی از خداوند با مؤلفههای سلامت روان (اضطراب، استرس و افسردگی) در دانشآموزان است.
جدول 4 ضرایب رگرسیون را در مدل پیشبینی اضطراب، استرس و افسردگی بر اساس تصور مثبت و منفی از خدا نشان میدهد.
نتایج آزمون t برای مقایسه نمرات دانشآموزان دختر و پسر در تصور از خدا {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج آزمون t گروههای مستقل در جدول فوق نشان میدهد که بین دختران و پسران دانشآموز، در نمرات تصور مثبت از خدا تفاوت معناداری وجود ندارد (09/0p بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی تصور مثبت و منفی از خدا با اضطراب، استرس و افسردگی دانشآموزان صورت گرفت.
نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین اضطراب، استرس و افسردگی با تصور مثبت از خدا رابطه منفی معنی داری وجود دارد.
یافتهی دیگر این پژوهش نشان داد که بین نمرات دو گروه دانشآموزان دختر و پسر در تصور مثبت و منفی از خدا تفاوت معناداری وجود ندارد.
God image as a function of self esteem and locus of control, Journal for the Scientific Study of Religion, 12, 297–310.
The study of relationship between religious education and image of God in university students.
Study of relationship between Image of God and mental health among Payamenoor university students in Minab.