چکیده:
اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮐﺎراﯾﯽ ﻧﺴﺒﯽ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ ﺑﺮ ارزشآﻓﺮﯾﻨﯽ راﻫﺒﺮدي در ﺻـﻨﻌﺖ ﺧـﻮدروي ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. دادهﻫـﺎ از ﺻـﻮرت ﻫـﺎي ﻣـﺎﻟﯽ ﺷـﺮﮐﺖﻫـﺎي اﻧﺘﺨﺎﺑﯽ در دوره زﻣﺎﻧﯽ 1395-1391 اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه اﺳﺖ. اﺑﺘﺪا ﺑﺎ اﺟﺮاي ﻣﺪل ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ دادهﻫـﺎ ﺑـﺎ ﯾﮏ اﻟﮕﻮي ﺑﻮﻣﯽ ﺷﺪه، ﮐﺎراﯾﯽ ﻧﺴﺒﯽ ﺑﺮاي ﻫﺮ ﺷـﺮﮐﺖ ﻣﺸـﺨﺺ ﺷـﺪ. ﺳـﭙﺲ ارزشآﻓﺮﯾﻨـﯽ راﻫﺒـﺮدي ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ از ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺣﺎﺻﻞ ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺎزده ﺣﻘﻮق ﺻﺎﺣﺒﺎن ﺳﻬﺎم، ﻧﺴﺒﺖ Q ﺗـﻮﺑﯿﻦ، ﺑـﺎزده ﺳـﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاريﻫﺎ و ﺧﻠﻖ ﺛﺮوت ﺑﺮاي ﺳﻬﺎﻣﺪاران اﻧﺪازهﮔﯿﺮي ﺷﺪ. ﻣﺪل ﺷﺒﮑﻪ ﻋﺼﺒﯽ ﺑﻪ ﮐـﺎر ﮔﺮﻓﺘـﻪ ﺷـﺪه در اﯾـﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﭘﺮﺳﭙﺘﺮون ﭼﻨﺪﻻﯾﻪ اي ﺑﺎ اﻟﮕﻮي آﻣﻮزش ﭘﺲ اﻧﺘﺸﺎر ﺧﻄﺎ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻧﺘـﺎﯾﺞ ﻧﺸـﺎن ﻣـﯽ دﻫـﺪ ﮐـﻪ اﺟﺮاي ﻣﺪل ﺷﺒﮑﻪ ﻋﺼﺒﯽ ﻣﺼـﻨﻮﻋﯽ در ﺻـﻨﻌﺖ ﺧـﻮدرو، ارزش آﻓﺮﯾﻨـﯽ راﻫﺒـﺮدي ﺷـﺮﮐﺖ ﻫـﺎ را از روي ﺷﺎﺧﺺ ﮐﺎراﯾﯽ ﻧﺴﺒﯽ و دﯾﮕﺮ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎي ورودي ﺗﺎ ﺣﺪ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺑـﺎ وﺟـﻮد اﯾﻨﮑـﻪ ﺑﺮﺧـﯽ از ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ ﻣﺜﻞ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاري رﻧﺎ، ﻓﻨﺮﺳﺎزي ﺧﺎور، ﺳﺎﯾﭙﺎ دﯾﺰل، ﮔﺮوه ﺑﻬﻤﻦ و ﭼﺮﺧﺸﮕﺮ ﮐﺎرا ﻫﺴﺘﻨﺪ، اﻣـﺎ در ﺳﺎلﻫﺎي اﺧﯿﺮ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮدرو از ﮐـﺎراﯾﯽ ﻣﻨﺎﺳـﺒﯽ ﺑﺮﺧـﻮردار ﻧﺒـﻮده اﺳـﺖ. در ﻋـﯿﻦ ﺣـﺎل ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ در اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﺗﺎ ﺣﺪودي ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪ اﻧﺪ ﺑﺮاي ﺳﻬﺎﻣﺪاران و ﻣﺎﻟﮑﺎن ﺧﻮد ﺑﻪ ﺻﻮرت راﻫﺒـﺮدي اﯾﺠـﺎد ارزش ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
بکارگیری شبکه های عصبی مصنوعی جهت برآورد / ارزش آفرینیراهبردی شرکت ها از طریق کارایی 2 نسبی در صنعت خودر 1 از صــــفحه : ١٤٧ تا ١٧٣ اکبر ولیزاده اوغانی تاریخ ارایــه : ٩٧/٠٢/٢٤ ناصر فقهی فرهمند 2 تاریخ پذیرش : ٩٧/٠٧/٢٨ فرزین مدرس خیابانی 3 4 مجید باقرزاده چکیده ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ این تحقیق با هدف بررسی تاثیر کارایی نسبی شرکت ها بر ارزش آفرینی راهبردی در صـنعت خـودروی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است .
محققـان در طـول سـال هـا ابعـاد مختلـف اسـتراتژیهـای خلق ارزش را در شرکت ها از راه های مختلف ارزیابی و شناسایی کرده اند اما بـه نظـر مـیرسـد که به فاکتور کارایی و توانایی مدیریت در این خصوص کمتر پرداخته شده است که دلیـل آن مشکل بودن نحوه اندازه گیری و همچنین نامشهود بـودن آن اسـت ( ,.
Efficiency اساس کارایی شرکت ها بـا اسـتفاده از تکنیـک DEA و بـا مـدل ورودی محـور از رابطـه زیـر اندازه گیری شده است : (رجوع شود به تصویر صفحه) که در آن ؛ Sales: مجمـوع مبلـغ فـروش ، EVA: ارزش افـزوده اقتصـادی و MVA: ارزش افزوده بازار، CGS: بهای تمام شده کالای فروش رفتـه ، SG&A: خـالص هزینـه هـای فـروش ، اداری و عمومی، FC: هزینه های تامین مالی ١، NOC: خالص سایر هزینـه هـا٢، ACC: میـانگین هزینه سرمایه ٣، PPE: داراییهـای ثابـت مشـهود (امـوال ، ماشـین آلات و تجهیـزات )٤ و Intan: ارزش داراییهای ثابت نامشهود.
روش گردآوری و تحلیل داده ها این تحقیق یک مطالعه کاربردی بوده و هدف آن ، ارزیابی کارایی نسبی شـرکت هـا و تعیـین تاثیر آن بر ابعاد ارزش آفرینی راهبردی شرکت ها در صنعت خودرو عضو بـورس اوراق بهـادار تهران میباشد.