چکیده:
اهمال کاری یکی از پدیدههای مشکلساز برای تعداد زیادی از افراد است که میلیونها نفر را در جهان تحت تاثیر قرار داده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هویت تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی است. به این منظور 301 نفر از دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک شهر ساری در سال تحصیلی 98-97 به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامههای هویت تحصیلی و اهمال کاری را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده-های آماری گردآوری شده در این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، چولگی و واریانس) بوده و آمار استنباطی (رگرسیون چند متغیره، ضریب همبستگی پیرسون) انجام گرفته است. نتایج، نشان دهنده این واقعیت بود که بین هویت تحصیلی موفق با اهمال کاری تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد و بین هویت تحصیلی سردرگم و هویت تحصیلی دیررس با اهمال کاری تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. باتوجه به توضیحات و بررسیهای مختصری که در مورد رویکردهای مختلف اهمال کاری ارائه شد و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده¬ها می¬توان چنین نتیجه گرفت که امروزه جهت رفع مشکل اهمال کاری دانشآموزان باید به عوامل مرتبط با این پدیده توجه کرد و درصدد رفع آنها کوشید. همان اندازه که مباحث نظری با مطالعات تجربی و دقیق همراه میشود، یافتههای امیدوار کنندهتری نیز به دست میآید.
خلاصه ماشینی:
پژوهش نصری، دماوندی و عاشوری، این نتایج را بیان کردند که بین اهمال کاری تحصیلی با روان رنجورخویی، انعطافپذیری، سبک هویت سردرگم/اجتنابی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد.
- گزیدری، لواسانی و اژهای (1394)، در پژوهش خود بر روی نمونهای 311 نفری دانشآموزان سال سوم متوسطه منطقه کهریزک تهران نشان دادند که رابطه مثبت و معنادار میان هویت تحصیلی دیررس و هویت تحصیلی سردرگم با اهمال کاری تحصیلی و رابطه منفی و معنادار میان هویت تحصیلی موفق و هویت تحصیلی زودرس با اهمال کاری تحصیلی بود.
- پژوهش نصری، دماوندی و عاشوری (1393)، که بر روی 450 نفر (225 نفر دختر، 225 نفر پسر) از دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران انجام شد این نتایج را بیان کردند که بین اهمال کاری تحصیلی با روان رنجورخویی، انعطافپذیری، سبک هویت سردرگم/اجتنابی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
بین هویت تحصیلی دیررس و اهمال کاری تحصیلی رابطه مثبت و معناداری برقرار است که این رابطه در سطح (01/0) معنادار بود و از اینرو فرضیه تحقیق پذیرفته میشود.
- نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین «هویت تحصیلی دیررس» با «اهمال کاری تحصیلی» همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد که این با یافتههای پژوهش شاناهان و پیچل (2007)، کوربا و دیگران (2012)، گزیدری، لواسانی و اژهای (1394) همسو است.
- نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین «هویت تحصیلی سردرگم» با «اهمال کاری تحصیلی» همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد که این با یافتههای پژوهش شاناهان و پیچل (2007)، کوربا و دیگران (2012) و گزیدری، لواسانی و اژهای (1394) همسو میباشد.