چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت موجود ارزشیابی آموزشی و شناسایی چالش های پیش روی آن در بانک های خصوصی کشور بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهش توصیفی-کاربردی بوده و به روش کیفی انجام پذیرفته است. در همین راستا، مشارکت کنندگان پژوهش حاضر را کلیه ی کارشناسان و متخصصان شاغل در ادارات آموزش بانک های خصوصی تشکیل می دادند و نمونه گیری به صورت غیراحتمالی و با روش ملاک محور انجام شد. به منظور گردآوری داده های پژوهش از مصاحبه ی نیمه-ساختاریافته استفاده شد. همچنین، به منظور تجزیه و تحلیل داده های کیفی از تحلیل محتوای پیشنهادی گرانهیم و لاندمن استفاده شد. برای تعیین اعتبار و قابلیت اعتماد داده های گردآوری شده، از راهبردهای ارائه شده توسط کرسول و پوث استفاده شد. یافته ها نشان داد که به ازای هر 1000 نفر 6/2 نفر در ادارات آموزش سازمان های مورد مطالعه مشغول هستند. همچنین 78 درصد از کارکنان واحد آموزش در سازمان های مورد مطالعه تحصیلات دانشگاهی غیرمرتبط با حیطه شغلی خود دارند. یافته ی دیگر این بود که همه ی بانک های خصوصی از الگوی کرک پاتریک برای ارزشیابی دوره های آموزشی خود استفاده می کنند، و فقط سه مورد از سازمان ها از الگوهای دیگر نیز جهت ارزشیابی دوره های آموزشی خود استفاده کرده اند، و در نهایت چالش های پیش روی سازمان ها در زمینه ارزشیابی آموزشی در 13 مقوله طبقه بندی شدند.
خلاصه ماشینی:
Bersin سوال سوم: بانک هاي خصوصي کشور در زمينه ارزشيابي آموزشي، با چه چالش هايي مواجه اند؟ همانطور که جدول (٦) نشان مي دهد، چالش هاي پيش روي سازمانهاي مورد مطالعه در خصوص انجام ارزشيابي آموزشي به شيوهي مطلوب را ميتوان در ١٣ مضمون يا مقوله اصلي طبقه بندي کرد که به شرح ذيل ميباشد: ١) کارکنان غير متخصص : با توجه به تخصصي بودن فرايند ارزشيابي، حضور کارکنان متخصص در سازمان در اين بخش الزامي به نظر ميرسد، چرا که بدون حضور متخصصان آموزش و ارزشيابي در اين بخش از سازمان، فرايند به درستي طي نخواهد شد، و همين موضوع موجب تضعيف کل فرايند آموزش و توسعه ي سازمان خواهد شد، در واقع فرايند ارزشيابي زماني ميتواند بازخوردهاي اصلاحگرانه و پيشگيرانه ارائه کند که توسط متخصصان انجام شده و دادههاي آن قابل اعتماد باشد.
Developing an Effective Model of Learning Transfer in order to Return on Investment in the Development of Human Resources Emphasizing on Urban Management, Journal of Urban Economics and Management, 2015;3 (11):79-98 8.
Pathology of in-service training courses in the education of Babol city, MA Dissertation, Faculty of Economics and Management, University of Mazandaran, Iran, 2005.
Assessing existing status of training courses and providing a qualitative model for improving the effectiveness of training courses (Case study: Tax Affairs Organization of the country), Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources, 2017; 4(12): 127-148.
A Survey on the System of Education and Development of Employees in Iranian Organizations (Study of Current Situation, Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources, 2015; 2(6): 25-73.