چکیده:
هدف این تحقیق، بررسی تأثیر ارزشیابی پویا بر عملکرد زبان آموزان در دو نوع فعالیت انتخابی و تولیدی درک مطلب خواندن بود. ٦٠ زبان آموز از میان ٧٨ نفر براساس عملکردشان در آزمون نلسون سطح مبتدی، انتخاب و به دو گروه ٣٠ نفره کنترل و تجربی تقسیم شدند. در هر دو گروه، از بخش درک مطلب خواندن آزمون KET که شامل ٢٨ سوال انتخابی و ٢٧ سوال تولیدی میشد، به عنوان پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. زبان آموزان گروه تجربی از ارزشیابی پویا مدل "آزمون-میانجی-آزمون مجدد" بهره بردند. در پایان، برای بررسی عملکرد دو گروه و پاسخ به سوالات، از تحلیل واریانس دوسویه سنجش مکرر و تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. مهمترین یافته، این تحقیق این است که ارزشیابی پویا تأثیر قابل توجهی در بهبود عملکرد زبان آموزان در هر دو نوع فعالیت انتخابی و تولیدی درک مطلب خواندن دارد. نتایج بیشتر و جنبه های کاربردی آن توضیح داده میشود.
This study tried to examine the effect of using dynamic assessment on EFL learners’ performance on selective and productive reading comprehension tasks. Sixty EFL learners out of 78 were selected based on their performance on a Nelson test at the elementary level; then, they were divided into a control and a dynamic assessment group. In both groups, the reading section of KET with 28 selective and 27 productive items was used as the pretest and the posttest. The participants in the dynamic assessment group benefitted from the interventionist kind of mediation in the form of taking a set of four tests, each one twice, before and after the mediation. Finally, two repeated-measures two-way ANOVAs and one MANOVA were run on pretest and posttest results of selective and productive tasks to answer the research questions. The primary finding was that dynamic assessment improved EFL learners’ performance on both types of tasks significantly. Conclusions and implications are further discussed.
خلاصه ماشینی:
جدول ٤: آزمون تی مستقل آزمون نلسون دو گروه کنترل و ارزشیابی پویا {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با بررسی جدول ٤ می توان این گونه نتیجه گرفت که تفاوت چشمگیری بین سـطح دانـش زبانی شرکت کنندگان حاضر در دو گروه وجود نداشته است ، چرا کـه عـدد معنـاداری آزمـون لوین برای تساوی واریانس های دو گروه ٢٥.
سپس ، برای پاسخگویی به سوالات اول و دوم تحقیق و یافتن این نکته که آیا ارزشیابی پویا تأثیر معناداری بر میزان درک مطلب خواندن زبانآموزان در فعالیت های انتخابی و تولیدی دارد یا خیر و با توجه به نرمال بودن عملکرد شرکت کنندگان در پـیش آزمـون و پـس آزمـون کـه در جدول ٢ ذکر شد، از آزمون پارامتری تحلیـل واریـانس دوسـویه سـنجش مکـرر یکبـار بـرای مقایسه عملکرد زبانآموزان در پیش آزمون و پس آزمـون فعالیـت هـای انتخـابی و یکبـار بـرای مقایسه همین عملکرد در فعالیتهای تولیدی استفاده شد.
تفاوت بین پیش آزمون و پس آزمون فعالیت های انتخابی دو گروه کنترل و ارزشیابی پویا در همین راستا، جدول ٨ و شکل ٢ بـرای بررسـی میـزان تأثیرگـذاری ارزشـیابی پویـا بـر عملکرد زبانآموزان در فعالیت های تولیدی درک مطلب خواندن ارائه شده است .
جدول ٩: تحلیل واریانس چندمتغیری پیش آزمون و پس آزمون دو گروه کنترل و ارزشیابی پویا {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} __________________________________________________________________ 1- Hinton, Brownlow, McMurray, & Cozens با بررسی میزان معناداری گزارش شده در جدول ٩ برای گروههایی که عدد ٣٥.