چکیده:
پژوهش کنونی تلاشی بود جهت یافتن تأثیر چهارنوع راهبرد مختلف بر ساخت و درک اصطلاحات
زبان انگلیسی. بدین منظور تعداد ١۱۲ دانشآموز دختر که از سطح متوسط دانش زبانی برخوردار بودندء
از راه نمونهبرداری خوشهای و براساس دسترسی انتخاب شدند. شرکتکنندگان بهپنج گروه تقسیم شدند
و هر گروه بەصورت تصادفی» تحت یکی از این شرایط آموزش (٤ گروه آزمایش و یک گروه کنترل)
قرار گرفت. پیش از آغاز آموزش» یک پیش آزمون اصطلاحات برگزار شد تا از عدم آشنایی شرکت
کنندگان با اصطلاحات هدف اطمینان حاصل شود. سپس» بهزبانآموزان هریک از چهار گروه آزمایشی،
یکی از راهبردهای استنباط واژگانی ازجمله راهبرد فرممحورء راهبرد نظارت» راهبرد سنجش و راهبرد
معنامحور آموزش داده شد در حالی که زبانآموزان در گروه کنترل» به شیو عادی و بدون بکارگیری
راهبردها مورد آموزش قرار گرفتند. بعد از ١۱ جلسه آموزش» یک پسآزمون ساخت و یک پسآزمون
درک اصطلاحات انگلیسی بەزبان آموزان داده شد. دادههای بدست آمده با استفاده ازفرایند تحلیل
واریانس یکطرفه واکاوی شدند. نتایج نشان دادند که گروه فرممحور به گونۀ معناداری هم در درک و هم
در ساخت اصطلاحات بهتر از گروههای نظارت و کنترل عمل کرد. یافتهها همچنین گویای این بود که
هم در درک و هم در ساخت اصطلاحاتء گروه نظارت از گروه معنامحور و گروه معنامحور از گروه
کنترل بهتر عمل کردند. تفاوت ميان دیگر گروهها به لحاظ آماری به سطح معناداری نرسید.این یافتهها
مي در راستای بهبود وضعیت آموزش زبات کاربردهای تظری و آدورزشی داشته باشند.
This study was an attempt to investigate the effect of four different forms of strategy instruction on idioms comprehension and production. To achieve the purpose of this study, 120 female students at intermediate level of language proficiency were selected from among a total number of 139 through convenience sampling and based on availability. The participants were divided into five groups, and each group was randomly assigned to one of the treatment (four experimental and a comparison) conditions. Each of the four experimental groups were taught one of the four lexical inferencing strategies including form-focused, monitoring, evaluating, and meaning-focused strategies, while the students in the comparison group received no such instruction. After 12 sessions of treatment, an idioms comprehension and production posttest was administered to the participants. The obtained data were analyzed using two separate One-way ANOVA procedures. The results showed that the form-focused group performed significantly better than the experimental and comparison groups. The findings suggested that form-focused strategy instruction can be used as an effective instructional tool to help learners enhance their idiom learning. These findings may have theoretical and pedagogical implications for language learning as well as materials development.
خلاصه ماشینی:
یکی از آن دسته راهبردها که مـوردنظر این پژوهش است و می تواند برای آسانسـازی یـادگیری اصـطلاحات بکـار رود، راهبردهـای استنباط واژگانی اند.
تا آنجا که پژوهـشگران ایـن پـژوهش می دانند، پژوهش چندانی در مورد راهبردهای استنباط واژگانی به لحاظ تأثیر بـالقوهشـان روی ساخت و درک اصطلاحات زبان انگلیسی انجام نگرفته است .
از آنجایی که هدف از این آزمون اطمینان یافتن از تـازگی اصـطلاحات بـرای شـرکت کنندگان و حذف اصطلاحات آشنا بود، اگر بیش از پنج نفر معنی یـک اصـطلاح را بـه درسـتی نوشته بودند، آن اصطلاح از فهرست اصطلاحات مورد نظر خـارج مـی شـد و در آزمـونهـای پایانی به کار گرفته نمی شد.
آمار توصیفی در زیر نمـایش داده شده است : جدول ١: جدول توصیفی نمرهها در آزمون درک اصطلاحات {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانگونه که از جدول ١ پیداست ، میان گروهها تفاوت وجود دارد؛ برای یافتن ایـن کـه آیـا این تفاوتها معنادار هستند یا نه ، روش تحلیل واریانس یکطرفه بکار رفت .
٥- نتیجه گیری براساس یافته های این پژوهش ، شاید بتوان نتیجه گرفت که معلمان زبان باید این راهبردهـا را در تدریس خود بکار برند و راهبردهای مختلف استنباط واژگانی را برای زبانآموزان شـرح دهند.
New York, NY: Cambridge University Press.
New York: Oxford University Press.
Teaching and researching language learning strategies.
Language learning strategies as predictors of L2 idioms comprehension.
International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 4(2), 313-330.
International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 4(2), 313-330.