چکیده:
هدف پژوهش مطالعه تطبیقی برنامه درسی فنیوحرفهای سه کشور موفق دنیا در آموزش فنیوحرفهای و کارآفرینی با ایران بود. پژوهش کاربردی توصیفی، با استفاده از روش مطالعه تطبیقی جرج بردی انجام و اهداف، محتوا، روشهای تدریس و ارزشیابی با رویکرد ارتقاء قصد کارآفرینانه در فراگیران بررسی شد.
نتایج: اهداف و محتوای برنامه درسی سه کشور منتخب و ایران مشابه و در راستای ایجاد قصد و مهارتهای کارآفرینانه است. در آلمان و کانادا تربیت نیروی کار جهانی از اهداف برنامه درسی است. محتوای بررسیشده برنامه درسی کشورهای منتخب و ایران شبیه و توجه به فناوری و اطلاعات، علم ارتباطات، یادگیری زبانهای بینالمللی و محیطزیست، محتوای مکمل در برنامه درسی کشورهای منتخب است. درسهایی مانند مدیریت کسبوکار، دانش کارآفرینی در کشورهای منتخب و ایران مشترک، اما میان فعالیتهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی کشورهای منتخب و ایران فاصله زیادی دیده شد. در ایران از روشهای سنتی در تدریس استفاده میشود اما رویکرد کشورهای منتخب بر پایه روشهای گروهی است. در ارزشیابی، کشورهای منتخب از روشهای متنوع (استفاده از هیات ارزیاب، خودارزیابی، ارزیابی پروژههای تحقیقاتی فراگیران) استفاده میکنند و در ایران آزمونهای کتبی و شفاهی استفاده میشود.
The purpose of this research to compare vocational curriculum in three successful countries in education of vocational skills and entrepreneurship in comparison with Iran. In this study, the practical descriptive research was performed within comparative-study method of George Brody. The purposes, contents, and methods of teaching and assessment were investigated by though the approach of developing the learners motivations for entrepreneurship. The results of this study showed that curriculum purposes and contents in Iran and the three chosen countries are similar and they move toward cultivating motivations and skills for entrepreneurship. In Canada and Germany, education of international work force is one of the purposes of the curriculum. The surveyed content of the curriculum of Iran and the three chosen countries are similar and they focus on technology and information, science of communication, acquiring international languages with environment as the complementary contents in three countries curriculum. Courses such as management of business and knowledge of entrepreneurship between are common the three countries and Iran, but a big gap was detected between acquisition-education activities and evaluation in the three chosen countries and Iran. In Iran, the traditional methods are used, while in the three chosen countries the main method is based on teamwork. Regarding assessment, various methods is employed the three chosen countries use (such as assessment teams, self-evaluation and evaluation of learners research-based projects), whereas, in Iran the written and verbal tests are widely implemented