چکیده:
باوجود اهمیت نظام آموزش عالی، همچنان ابعاد و مولفههای مختلف ایستایی و پویایی آن بهخوبی روشن نیست.لذا هدف اصلی این مقاله شناسایی ابعاد و مولفههای پویایی و ایستایی نظام آموزش عالی و مشخص کردن مولفههای تاثیرگذار و تاثیرپذیر در دانشگاههای آزاد و دولتی است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعه اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرمافزار MAXQDA12 ، برای شناسایی عوامل و مولفهها استفاده شده است. در ضمن مصاحبههای نیمه ساختاریافته با خبرگان دانشگاه در سال 1397 بهصورت کدهای باز و محوری و گزینشی انجام شده و برای تعیین مولفهها اثرگذار و اثرپذیر از معادلات ساختاری تفسیری(ISM) استفاده شده است. با توجه به مصاحبههای نیمه ساختاریافته، 401 کدباز و 102 کد محوری برای پویایی و ایستایی استخراج گردید، که درنهایت 13 مولفه اصلی برای آموزش عالی مشخص شد. پسازآن با توجه به پرسشنامه ماتریسی معادلات ساختاری تفسیری، مولفههای استاد، رویکرد آموزشی، عوامل اقتصادی،عوامل فرهنگی - اجتماعی، محتوای برنامهریزی درسی - آموزشی و عوامل سیاسی از عوامل اثرگذار و دانشجو، اهداف سازمانی، استانداردها، ساختار،رهبری - مدیریت، کارکنان و نوع سازمان از عوامل اثرپذیر شناسایی شدند.همچنین مولفهها و زیر مولفههای بیانشده در این پژوهش بیانگر عوامل کاربردی در نظام آموزش عالی پویا و مولفههای ایستایی نشاندهنده وضع موجود در جامعه دانشگاهی است. ازنظر خبرگان مولفه رویکردهای آموزشی از تاثیرگذارترین عوامل در پویایی نظام دانشگاهی بیان شده است.
خلاصه ماشینی:
لذا هدف اصلي اين مقاله شناسايي ابعاد و مؤلفه هاي پويايي و ايستايي نظام آموزش عالي و مشخص کردن مؤلفه هاي تأثيرگذار و تأثيرپذير در دانشگاه هاي آزاد و دولتي است .
در ضمن مصاحبه هاي نيمه ساختاريافته با خبرگان دانشگاه در سال ١٣٩٧ به صورت کدهاي باز و محوري و گزينشي انجام شده و براي تعيين مؤلفه ها اثرگذار و اثرپذير از معادلات ساختاري تفسيري(ISM) استفاده شده است .
همچنين مؤلفه ها و زير مؤلفه هاي بيان شده در اين پژوهش بيانگر عوامل کاربردي در نظام آموزش عالي پويا و مؤلفه هاي ايستايي نشان دهندة وضع موجود در جامعه دانشگاهي است .
با توجه به مطالب مطرح شده ،مسئله اساسي در اين پژوهش شناسايي عوامل ايستايي و پويايي آموزش عالي ايران مي باشد.
استانداردهاي آموزشي دولتي و برنامه هاي آموزشي دانشگاه ها را مورد تجزيه وتحليل قرار داده اند و مشکلات در اجراي مفهوم توسعه پايدار در آموزش عالي روسيه را شناسايي کرده اند و اصولي را براي نوآوري ملي آماده کرده اند.
روش پژوهش از نوع کاربردي با رويکرد مدل سازي تبييني است ، و بدين منظور مدل سازي پويايي سيستم ها در کنار بهره گيري ازنظر خبرگان آموزش عالي، به روش دلفي در مفهوم سازي و تحليل عوامل مؤثر بر خط مشيهاي آموزش عالي در برنامه پنجم توسعه کشور، مورداستفاده قرارگرفته است .
فرايند تحليل محتواي کيفي براي تعيين مهم ترين تعيين کننده هاي پويايي و ايستايي نظام آموزش عالي استفاده شد.
,(2016), Higher Education for Sustainable Development: Challenges in Russia, Published by Elsevier, www.
(2019)Introduction to ‘Futures of Higher Education, Futures ,https://doi.