چکیده:
حوادث ترافیکی جادهای یک مشکل جدی بهداشت عمومی در دنیا است بهطوریکه مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی جادهای در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق میافتد. در کشورهای با درآمد کم و متوسط با درآمد بالا، عابران پیاده، موتورسواران و دوچرخهسواران سهم بالایی از استفادهکنندگان وسایل نقلیه را تشکیل میدهند و نیمی از کشتهکنندگان حوادث ترافیکی را در کشور موتورسواران تشکیل میدهند. هدف مطالعه حاضر، تعیین میزان پیشگویی مدل معادلات ساختاری مبتنی بر کمترین مربعات جزئی برای مصدومیت منجر به بستری موتورسواران در یک مطالعه مورد- شاهدی است. مطالعه حاضر، مطالعه مورد- شاهدی است که 300 مورد و 156 کنترل دارد و50 خوشه از بین 150 خوشه بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. یافتههای این مطالعه نشان داد که با توجه به برتری مدل SEM بر PLS نتایج نشان داد که رفتارهای حرکتی موتورسواران، بیشفعالی بزرگسالان، رفتار موتورسواران و مشخصات دموگرافیک بهعنوان متغیرهای پیشبینی برای متغیر پاسخ آسیب لحاظ شدند. همچنین رابطه مستقیم، مثبت و معناداری برای متغیرهای رانندگی در ساعات تاریک (001/0P< ،01/1(OR=، کودک بیشفعال (057/0P= ،65/1(OR=، صحبت کردن با تلفن همراه (010/0P=، 22/2(OR= و MRBQ (رفتار حرکتی موتورسواران) (092/0P= ،28/1(OR= همچنین رابطه معکوس و معناداری نیز بین متغیرهای وضعیت تاهل (002/0P= ،43/0(OR= و سطح تحصیلات (001/0P< ،29/0(OR= مشاهده شد. نتایج نشان داد در دادههای حاضر مدل معادلات ساختاری مبتنی بر کمترین مربعات جزئی که مدل بهتری است پیشنهاد میشود که نتایج آن را میتوان برای دادههای ترافیکی مورد بررسی قرار داد.
خلاصه ماشینی:
Barros, Amaral, Oliveira, Lima & Gonçalves 2.
3. Christmas (رجوع شود به تصویر صفحه) ابتدا از مدل الگوسازی معادلات ساختاری برای بررسی فرضیه های مدل در قالب مدل مفهومی استفاده شد (شکل ١) و با توجه به رفتار حرکتی موتورسواران ، بیش فعالی بزرگسالان و عوامل زمینه ای با آسیب که در شکل ١ رفتار حرکتی موتورسواران به عنوان متغیر واسط برای بیش فعالی بزرگسالان (بیش فعالی بزرگسالان به صورت پنهان ، همراه با زیرمقیاس های آنها لحاظ شده است ) در نظر گرفته شد و طبق این مدل ، معناداری متغیرهایی که با متغیر پاسخ دو حالتی آسیب رابطه مستقیم داشتند، مشخص شد.
Standardized Root Mean Square Residual بحث و نتیجه گیری نتایج این مطالعه عملکرد بهتر مدل معادلات ساختاری مبتنی بر کمترین مربعات جزئی را نشان می دهد که شامل هم مدل اندازه گیری تشکیلی و هم انعکاسی است ؛ ارتباط هم زمان چندین متغیر پنهان مستقل و وابسته را لحاظ می کند دارای مبانی نظری ضعیف یا عدم وجود مبانی شامل نظری است ؛ حساسیت نسبت به حداقل تعداد سوالات لازم برای سنجش یک متغیر پنهان ندارد و بدون مفروضاتی از قبیل نرمال بودن چندمتغیره و استقلال مشاهده ها است (جو هیر، رینگل و سارست ، ٢٠١٣؛ هیر و همکاران ، ٢٠١٦).
Weiss, Kaplan & Prato معادلات ساختاری مبتنی بر کمترین مربعات جزئی را در داده های ترافیکی برای یک مطالعه مورد- شاهدی لحاظ می کند تا این که موتورسواران امکان استفاده از این مدل بهینه را داشته باشند.
Introducing Modeling of Structural Equations by partial least squares (PLS-PM) and its Application in Behavioral Research.
The use of partial least squares path modeling and generalized structured component analysis in international business research: A literature review.