چکیده:
اکثر مطالعاتی که در حوزه علوم اجتماعی در سطح جهانی صورت گرفته مبتنی بر مبانی فلسفی غربی و نوع نگرش آنان به انسان و پدیدههای انسانی بوده است. بهرهگیری از این دستاوردها، بعضا مغایرتهای اساسی ارزشی را در نظام برنامه درسی کشور ایجاد نموده است. لذا، این مقاله بر آن است با نظر به مبانی فلسفی سازگار با آموزههای دینی اسلام و با نظر به رویکرد اساسی سنتگرایی تحولی و واقعگرایی سازه گرایانه به طرح اهداف مرتبط با برنامه درسی مطالعات اجتماعی بپردازد. سپس متناظر با اهداف مذکور، به تبیین اصول مربوط به محتوی، آموزش، اخلاق تدریس، یادگیری و ارزشیابی در برنامه درسی علوم اجتماعی اقدام کند.
Most of the studies that have been done at the international level in the field of social sciences have been based on the principles of western philosophy and attitude to person and human phenomena. Using of these achievements have caused some conflict in the national curriculum of Iran. Therefore, in this article the curriculum goales of social sciences which are compatible with philosophical foundations of Islam and with the fundamental approach to evolutional traditionalism and structural realism have been disccused. Then, correspond to the mentioned purposes, the content of training, ethics of teaching, ethics of learning and evaluation in the social science curriculum were defined.