چکیده:
رشد اخلاقی هدفی است که همواره در تمامی نظامهای آموزشی مورد تاکید است. این مقاله به تحلیل کارکرد نظام آموزشی با محوریت محتوای کتابهای درسی و شیوه تدریس معلمان در رشد اخلاقی اختصاص دارد. روش پژوهش کیفی و برای جمعآوری دادهها از روش تحلیل محتوا و مصاحبه استفاده شد. از بین کلیه کتابهای درسی دوره راهنمایی، کتابهای تعلیمات دینی، فارسی، تعلیمات اجتماعی، تاریخ و علوم (15 مورد) انتخاب و محتوای آنها تحلیل شد. همچنین با 24 معلم در قائم شهر مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. نتایج نشان داد کتابهای فارسی، تعلیمات دینی و تعلیمات اجتماعی بیشترین توجه را و کتابهای تاریخ و علوم توجه کمتری را به مقوله اخلاق مبذول داشتهاند. همچنین، معلمان از روشهای معلم محور در کلاس درس استفاده مینمایند و در رشد اخلاقی صرفا بر الگوبرداری از عاملهای مهم جامعهپذیری تاکید مینمایند. به نظر میرسد در آموزش اخلاق نظام آموزش و پرورش باید متناسب با سطح رشد شناختی دانش آموزان نوجوان دوره راهنمایی عمل کند.
Abstract: All educational systems consider moral development as one of major educational goals to be achieved. This study aims to evaluets the function of educational system in moral development based on the content analysis of textbooks and teaching methods. The research design was qualitative and the content analysis and interview were employed as the method. Out of 37 textbooks in guidance school, religious studies, literature, social studies, history and science were selected for the analysis phase. By using semi-structured interview, 24 teachers in Qaemshaher were interviewed. The findings indicated that literature, religious and social studies took moral education into consideration more and history and science textbooks had lower ranks in this regard. In addition, teachers mainly applied teacher–centered teaching methods and with regard to the moral education they mostly put emphasis on modeling from significant socialization agents. It seems that the educational system needs to consider the cognitive development of the learners in moral education programs and curricula.