چکیده:
امروزه،آموزش حقوق بشر، به عنوان ابزاری مهم در راستای ارتقای احترام به حقوق بشر، مورد اهتمام وافر جامعه بین المللی است. اما عدم توجه به چالش ها و موانعی که می تواند فرآیند آموزش را با ناکارآمدی مواجه سازد، سبب ناکامی در نیل به اهداف آموزش خواهد شد. شناسایی و به کارگیری شیوه های موثر و متناسب با ظرفیت های بومی در هر منطقه، موجبات غلبه بر چالش ها و موانع موجود و محتمل را فراهم می سازد. در جوامع مسلمان، چالش مضاعف تقابل گفتمان دین و حقوق بشر نیز از موانع توسعه آموزش حقوق بشر تلقی می شود که توجه به آن، در شناسایی شیوه های متناسب برای آموزش حقوق بشر مبتنی بر ظرفیت های بومی جوامع مسلمان، ضروری می نماید. ظرفیت های مورد نظر در دو دسته قابل بررسی است. دسته نخست، ظرفیت های عام و غیرمختص به جوامع مسلمان برای ارتقای حقوق بشر هستند؛ همچون ظرفیت سازمان های غیردولتی، کلینیک های حقوقی دانشگاهی و شیوه آموزش کلینیکی حقوق بشر، که شیوه ای کارآمد، متناسب با عناصر اصلی آموزش حقوق بشر و مطابق با اسناد بین المللی، در همه جوامع شناخته می شود. دسته دوم، ظرفیت های اختصاصی جوامع مسلمان هستند که می توانند از طریق بومی سازی شیوه آموزش کلینیکی حقوق بشر، رفع چالش های پیش روی کلینیک های حقوقی دانشگاهی و افزایش کارآمدی آن ها در زمینه آموزش حقوق بشر، به ارتقای حقوق بشر در این جوامع کمک شایانی بکنند. واکاوی چگونگی کارکرد ظرفیت های عام و تلاش در جهت شناسایی و ارائه ی ظرفیت های خاص از قبیل نهاد وقف، مساجد و نقش آموزشی روحانیون مسلمان، وجهه همت این نوشتار است، که با توصیف و تحلیل داده های عمدتا کتابخانه ای به انجام رسیده است.
خلاصه ماشینی:
همه این موارد اقتضا دارد که در جهان امروز که توجه به حقوق بشر پیوسته رو به فزونی است ، با بهره گیری از این ظرفیت ها، آموزه های حقوق بشری اسلام معرفی شود و ارتقا یابد، تا تعامل جوامع مسلمان با حقوق بشر تعاملی کنشی باشد و نه واکنشی؛ به گونه ای که با بیان بسیاری از مشترکات حقوق بشر وآموزه های حقوق بشری اسلام ، موضوع آموزش حقوق بشر در جوامع اسلامی مقبولیت قابل توجهی بیابد.
جوامع مسلمان نیز از این ظرفیت های عام برای آموزش حقوق بشر برخوردارند که مهم ترین آن ها سازمان های غیردولتی یا مردم نهاد و همچنین کلینیک های حقوقی دانشگاهی است .
2 International Center for Not – For – Profit Law )ICNL) بنابراین ، با توجه به نقش مهم و گسترده سازمان های غیردولتی در رشد، توسعه و گسترش حقوق بشر و همچنین تعداد بسیار زیاد آنها در تمامی کشورها، این سازمان های مردم نهاد میتوانند در زمینه آموزش حقوق بشر بسیار مؤثر و کارآمد باشند و دولت ها میتوانند با حمایت های مختلف از این سازمان ها، از آنها برای ترویج فرهنگ حقوق بشر و همچنین آموزش حقوق بشر یاری جویند.
این مهم آن گاه جلوه میکند که در این جوامع وقف به عنوان نهاد خیرخواهانه همیشه پشتیبان مالی مساجد و البته آموزش بوده است از این رو میتواند کمک های مالی مؤثری در جهت توسعه و ارتقای آموزه های حقوق بشری دین و آموزش حقوق بشر داشته باشد.