چکیده:
هدف از نگارش این مقاله دست یابی به افق های اثرگذاری باز یهای نمایشی در رشد و تربیت انسان است. طبقه بندی و کاوش در هدف های آشکار و پنهان بازی های نمایشی که طراحی و اجرای هدفمند این بازی ها را از سوی مربی امکا ن پذیر می سازد. پژوهشگر در این مقاله 15 هدف کلی تربیت فردریک مایر که جنبه های مختلف فردی و اجتماعی انسان را شامل می شود، الگو قرار داده که تعداد 13 عدد از این هدف ها با بررسی بازیهای نمایشی، چگونگی طراحی و اجرای آن ها و نظری که مولفان آ نها دارند در مجموعهی باز یهای نمایشی دیده شد. دو هدف تربیتی «ارج نهادن به ارزش های معنوی و اخلاقی» و «کارآمدی شغلی» از مجموعه هدف های تربیت مایر در بازی های نمایشی مشاهده نشد و به اثبات نرسید. نتایج به دس تآمده نشان می دهد بازی های نمایشی دارای اهدافی روشن در تربیت هستند و با شکل جذاب و منحصر به فردی که دارند می توانند در قالب یک برنامهی آموزشی هدفمند در آموزش و پرورش کشور استفاده شوند. بنابراین سوال اصلی این پژوهش عبارت است از: چگونه میتوان با دست هبندی و استفاده از بازی های نمایشی به اهداف آموزشی و تربیتی دست یافت؟